Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

2015-06-10--21 Falmouth England - Southampton

ResebrevPosted by Jan Guste Thu, August 20, 2015 09:50

Förra resebrevet slutade med att vi just anlänt Falmouth i Cornwall på Englands sydvästra udde efter 11 dygn till sjöss.

Efter sedvanlig rengöring ombord efter en längre seglats mönstrade Amelie av den 8 juni. Hon hade för avsikt att ta ett tåg till London för att hälsa på någon släkting som bodde där. Totte och jag gjorde en dagsutflykt i Falmouth som har en intressant sjöfartshistoria. Som många andra äldre sjöfartsstäder fanns försvarsanläggningar vid infarten.

Efter bunkring av dieselolja lämnade Totte och jag Falmouth för att ta oss vidare österut utefter engelska sydkusten. Första hamnen blev Howey, en fin liten hamn som låg i en flodmynning. Vi gick också iland för att titta på den gamla staden med anor från 1600-talet. Från Howey seglade vi vidare mot Plymouth. Plymouth har en flottbas som präglar stan ganska mycket. Det är många sjömän från flottan på stan och utanför hamnen övar en mängd flottenheter. Totte började få ont om tid och hade bokat ett flyg så han behövde mönstra av i Plymouth för att hinna med det.

När Totte gått iland tog jag båten till en annan marina för att torrsätta båten för bottenrengöring. Det hade börjat växa en del trots bottenfärgen men högtryckstvätten hade inga svårigheter att göra rent.

Den 14 juni lämnade jag Plymouth för att själv börja segla mot Southampton dit mina döttrar Anna och Linn samt barnbarnen Nella och Elton skulle anlända den 21 juni. Jag hade ganska gott om tid och tänkte dagsegla utefter kusten. Första hamnen efter Plymouth blev det välkända Torquay. Seglingen blev odramatisk med sydvästliga vindar. Enda utmaningarna var att försöka pricka in så att man inte fick för mycket motström när tidvattnet vände. Det fanns vissa uddar som passerades där det var ett sk ”race”, dvs strömmen fick en ökad hastighet pga bottentopografin och då vind och ström går emot varandra blir vågorna mycket oroliga.

Torquay var en fin liten stad och det är ju en känd badort tillsammans med Brighton. Torquay hade också en del kappseglingar och en sådan väntades strax efter att jag lämnade för att segla vidare mot Weymouth. Weymouth låg också i en flodmynning och de märktes att staden hade rätt så gamla anor. Den var riktigt genuin med vackra gamla byggnader och den försvarades självfallet förr i världen också av en försvarsanläggning på ena sidan av flodmynningen.

Från Weymouth gick seglatsen vidare till Poole som ligger nära Bournemouth. Poole ligger rätt långt in i en skyddad vik med ett smalt entrésund. Där det är som trängst är det ofta strömt, ca 4 knop om man inte prickat in passagen precis närtidvattenströmmen vänder. Från Poole seglade jag sedan vidare till Yarmouth på Isle of Wight. Min avsikt var att fira midsommar där. På väg från Poole till Yarmouth måste man passera Isle of Wights kända sydvästra udde, The Needles. The Needles består av några små vassa öar som ligger i anslutning till Isle of Wight. Vid passagen där är det också mycket smalt mellan The Needles och en grundbank och här var vattnet mycket oroligt pga den starka tidvattenströmmen. Lyckligtvis hade jag planerat färden så att jag skulle få medström här och jag förflyttade mig med ca 10 knop över grund. Så på midsommarafton den 19 juni gled jag in i den fina lilla hamnen Yarmouth. Jag möttes av en harbour master i sin båt och han guidade mig in till en fin långsidesförtöjning. Det var strålande sol och lagom varmt och jag hade förstått att midsommarvädret i Sverige var betydligt sämre än vad jag fick. Jag gjorde en tur på stan och provianterade lite, bla lite jordgubbar som efterrätt till middagen. Några timmar efter att jag anlände så såg jag att en annan segelbåt manövrerade väldigt illa inne i hamnen. Den höll flera gånger på att köra på andra båtar, delvis pga den ström som hamnen påverkades. Jag var nere i båten en kort stund och när jag tittade upp såg jag att den andra segelbåten var mycket nära aktern på min båt. Den var så nära att mitt vindroder tog i hans båt och hade han kommit med en annan vinkel hade mitt vindroder havererat. Då hade det kostat honom 30.000 kr. I nästa stund ville han lägga sig på utsidan av mig och jag var inte jättepigg på det men man har inte så mycket val så jag tog emot hans tampar. Han bad lite om ursäkt så det kändes lite bättre för mig efter det. Det är verkligen stor skillnad på hur väl folk kan manövrera sin båt. I hans fall hade han mycket att lära.

Midsommarmiddagen bestod en fin oxfilébit med kokt potatis och jordgubbar till efterrätt. Det var helt OK. På midsommardagen förflyttade jag mig med båten från Yarmouth till Southampton, en sträcka på ca 15 M. Under vägen till passerades jag av en mängd både fritidsfartyg men framförallt handelsfartyg av olika slag. Minst en gång i halvtimmen passerade också snabbgående katamaraner i 30 knop som körde passagerare mellan Southampton till Isle of Wight. Det var skönt att förtöja på Town Quay Marina mitt i stan Southampton på midsommardagen. Det var en fin marina med alla faciliteter. På söndagen hade jag tvättstuga för att allt skulle vara rent tills Anna och barnen skulle komma på eftermiddagen.

Jag mötte dem vid flygbussterminalen vid 18-tiden och då hade jag inte träffat Anna och Linn sedan i mars och barnbarnen Nella och Elton inte sedan jul. Det var ett kärt återseende men nu var vi riktigt många ombord. Två vuxna och tre barn.