Aliena II

Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

2015-04-15--26 Nassau Bahamas - St Georges harbour Bermuda

ResebrevPosted by Jan Guste Sun, April 26, 2015 17:17

Förra resebrevet slutade med att min Atlantbesättning Bille och Totte anlänt 12 april och nu började en intensiv tid med diverse förberedelser av båt och besättning. Proviant skulle inhandlas och en del av maten skulle tillagas och frysas ner i lämpliga mängder för att kunna tina och värma på spisen. Bille och Totte har gjort ett jättejobb med detta.

Jag har mest försökt att få stil på båten och bla annat har jag modifierat avgasröret till dieselspisen som nu fått en förhöjning ovan däck så att översköljande vatten inte så lätt åker ner i skorstenen som det gjort förut. Jag har också inhandlat två dieseldunkar till som surras på däck för att klara extra långa passager med stiltje. Nu kan vi bära ca 170 liter diesel om allt är fyllt. På reducerad fart i stiltje bör vi kunna köra minst 130 gångtimmar eller motsvarande 400 nautiska mil.

Vi har också passat på att turista lite i staden Nassau. Vi är inte imponerade egentligen. Allt är oerhört dyrt. Särskilt mat är dyrt. Troligen ca 1,5 gånger dyrare än i Sverige. Det tycks som att närheten till USA gör att lagen om tillgång och efterfrågan gör att de köpstarka amerikanarna betalar vad Bahamasfolket begär och accepterar det. Kryssningsresenärerna som kommer i stora mängder till Nassau bidrager också naturligtvis till det på samma sätt.

Vi hade också glädjen över att återknyta en kontakt med den svenska besättningen Christer och Claes på S/Y NOVA som Ute, Linn och jag träffade på Hawkbill Cay några veckor tidigare. Christer har ju en Scotia 44 han byggt själv och de hade ankrat utanför Yachtklubben där vi låg nu och vi hade en del trevliga sittningar i vår sittbrunn.

Vi hade på väderkartorna observerat ett sk väderfönster med fördelaktiga vindar ett antal dagar framåt i tiden och vi valde att lämna Nassau den 16 april. Först skulle vi dock klarera ut hos Customs och immigration och jag tog bussen ner till stan och hittade myndigheterna i närheten ag kryssningsfartygen. När de berättade att min utklareringshandling skulle kosta mig 85 US-dollar i förrättningsavgift höll sinnet på mig att rinna över. Jag hade ju betalat 150 US-dollar i en sk ”Cruising permit” vid inträdet till Bahamas och nu ville de ha ytterligare stora pengar för att lämna landet. Efter en stunds förtvivlan tog jag upp plånboken och betalade vad de begärde men kände att dessa förrättningskostnader är totalt orimliga. Ingen annan stans på hela min resa har kostnader av denna storlek debiterats av myndigheterna. På de mindre bemedlade karibiska öarna har jag betalat kanske motsvarande max 30 US-dollar vid några tillfällen. Oftast inget alls.

Vi avseglade i alla fall 16 april kl 1730 i en ostlig bris vilket gjorde att vi hade bidebindssegling men det inte var någon sjögång så loggade vi ca 5 knop eller så. Det kändes rätt skönt att äntligen vara iväg då det blir ganska många dagar på samma ställe. Vi beräknade ca 7 – 8 dygn till sjöss då vi hade drygt 800 nm framför oss.

Först när vi passerade Elutheras nordliga udde på natten fick vi lite Atlantsjö på oss men det var ganska långa vågor som inte var särskilt besvärande. Vi delade upp våra sjövakter så att man hade vakttjänst tre timmar och vilade 6 timmar. Dygnet runt. Bille började första vakten kl 21.00 först kvällen. Vi gjorde samma vaktrutiner som på överseglingen från Las Palmas till St Lucia, dvs den som skulle gå på vakt kl 1200 skulle laga lunch och den som skulle gå på kl 1800 skulle laga middag.

Seglingen upp till Bermuda var mycket odramatisk och dagarna gick. Vi kunde segla ca hälften av tiden och stöttade med motor andra hälften. Det var mycket skönt att för första gången se Bermuda dyka upp på vår babords sida på morgonen den 23 april. Några timmar tidigare hade Bermuda radio sett vår AIS-symbol och de ropade upp oss och ställde en mängd frågor på radio om båten, besättningen och vår rutt. Vi hade då varit till sjöss i knappt 7 dygn. Vi löpte in i St Georges harbour på norra delen av öriket vid 15-tiden för det är där man klarerar in hos Customs och immigration. Vi fick möjlighet att förtöja mitt i stan vid torget. Annars är säkra förtöjningsplatser väldigt svåra att få tag på här men vi är i början av säsongen och de flesta kommer om några veckor.

Allt här är oerhört dyrt. Precis som på Bahamas. Allt från restaurangbesök till matvarubutiker och dollarna bara försvinner som genom stora hål i fickorna. Bille och Totte har handlat mat och förlagar mat som vi fryser in. Jag håller på med fix på båten och förbereder den så gott det går.

Igår lördag tog vi en sightseeingtur med lokal buss till huvudstaden Hamilton och sedan en färjetur till öns sydvästra udde (Royal Naval Dockyard) där brittiska flottan haft sin bas i förgången tid men numera är det en hamn för kryssningsfartyg med stora ”malls” och allehanda små näringsställen. Allt för att tillfredsställa kryssningsturisternas köphunger. Vi förstår inte hur det är tänkt att det de skall få med sig allt de köpt i de olika hamnarna när väl kryssningsresan är över.

Vi är nu ombord och gör det sista på listan. Vår spis har tyvärr börjat krångla igår. Vi har haft problem för någon månad sedan men sedan har den fungerat. Vi tror att den behöver sotas och vi kommer att ge oss på det idag. Jag har mailat till Wallas i Finland efter en serviceinstruktion men den kommer (om den kommer) nog tidigast imorgon. Vi skall se vad vi kan göra själva först. Detta är något som är oroande men vi är inte rädda att ge oss på spisen.

Håll tummarna för att vi får ordning på detta annars får vi ta till reservalternativen. Man skall alltid ha en Plan B.

Bild 1. Planering i sittbrunnen

Bild 2. Christer och Claes från S/Y NOVA

Bild 3. Möte med stort containerfartyg

Bild 4. Under segling mellan Nassau och Bermuda

Bild 5. Bermuda dyker upp i lagom skala på plottern

Bild 6. Bermuda på vår babords sida

Bild 7. Här löper vi in i en smal kanal till St George harbour

Bild 8. Väl förtöjde på på ”Market Wharf” St George

Bild 9. Planering av bussutflykt på ön

Bild 10. Huvudstaden Hamilton

Bild 11. Med färja till Royal Naval Dockyard där kryssningsfartygen förtöjer



  • Comments(0)