Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

2015-07-13 -- 23 Cuxhafen - Brantevik

ResebrevPosted by Jan Guste Fri, January 29, 2016 14:48

Förra resebrevet slutade med att Linn och jag kommit till Cuxhafen i Elbes mynning och dit skulle Ute komma.

Ute dök upp den 14 juli efter att ha tillbringat en natt hos sin kusin Beate som bor i Hamburg. Det var en efterlängtad Ute som kom. Jag hade inte träffat henne sen i Bahamas i april och Linn hade inte sett sin mamma sedan midsommar.

Vi avgick omgående då tidvattnet precis skulle vända ut och vi gick för motor den 16 M långa etappen mot slussen vid Brunsbuttel, infarten till Kielkanalen. På Elbe är det trafik hela tiden men det gick bra om man höll sig väl till styrbord i leden.

Utanför Brunsbuttel såg vi att slussen just släppt ut ett gäng segelbåtar och flera av dem hade svenska flaggor. Vi kunde ana att flera var på väg långt, kanske till Västindien där vi själva varit. Kielkanalen är en viktig transportled för handelsfartyg som kan korta sin resa från eller till Östersjön. Fartygen sparar 280 M på att ta Kielkanalen. Fartygen kan ha ett max djupgående på 9,5 meter och får ha en maxbredd på 32,5 meter. Vi mötte ett stort antal fartyg av imponerande storlek.

Vi förtöjde första natten i en liten sidokanal som leder till Giselau-kanalen. Det fanns inga direkta faciliteter men bra förtöjningsplatser och ingen sjögång. Nästa dag fortsatte vi till Rendsburg, en riktigt gammal stad med anor. I ett tidigt skede gick Kielkanalen genom Rendsburg och fortsatte ut till Nordsjön via floden Eider. Men mer än 100 år sedan byggdes nuvarande kanalsträckning ut och numera är passagen genom Rendsburg igenstängd. Det finns däremot flera trevliga marinor där nära staden som är väl värt ett besök.

Nästa dag gick vi vidare till slussen Holtenau vid Kiel och vi slussade ut i Östersjön och gick till en marina i Kiel. Härligt att vara i Östersjön igen. Vi låg där något dygn efter att ha upptäckt Kiel lite. Vi fortsatte en tidig morgon och gick med kurs mot Gedser på den danska ön Falster. Här fick vi ganska mycket vind på oss från västlig riktning men kunde förtöja i gästhamnen strax nordväst om färjehamnen. Det blåste säkert uppåt 12 – 14 m/s och förtöjningen för många var besvärlig, även för oss då hamnen låg oskyddad för vinden även om det var skydd för vågorna av vågbrytare.

Näst dag kunde vi avgå i en mer lagom vind och vi satte kurs upp mot Klintholm, en fiskehamn på ön Mön. Vi hade en fin segling dit i SV 5 – 7 m/s. Vi fick en bra förtöjningsplats i den charmiga hamnen. Vi hade i det här läget fått en inbjudan från en fd kollega, Staffan Kvarnström, som har ett sommarhus i Brantevik på Österlen. Vi bestämde oss för att det skulle bli vår första svenska hamn på mycket länge. Vi passerade först Möns klint som är lite berömd, och på sen eftermiddag den 21 juli förtöjde vi i Branteviks hamn och vi möttes av Staffan och Britta Kvarnström tillsammans med viss del av ortsbefolkningen och med salutkanon fick vi en mycket värdigt mottagande. Mycket uppskattat.

Staffan och Britta bjöd oss på en härlig middag i deras trädgård och vi fick nästa dag möjlighet att få lite sightseeing runt på Österlen. Vi besökte bla Glimmingehus, Skillinge och Simrishamn. I Simrishamn blev vi avsläppta för egen tid och proviantering. Vi kunde sedan ringa så hämtade Staffan oss. Riktigt uppskattat Staffan!