Aliena II

Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

2015-05-25--2015-06-07 Horta Azorerna - Falmouth England

ResebrevPosted by Jan Guste Tue, June 09, 2015 18:47

Förra resebrevet slutade med att vi förberedde vår avsegling från Horta på Azorerna med lite teknikjobb samt proviantering och matlagning för infrysning. Vi gjorde också en utflykt runt ön Faial med hyrbil.

Paketet från Sleipner i Sverige med reservdelarna till spisen dök trots allt upp efter 14 dagar på sin resa genom Europa. Vi monterade nytt glödstift och ny bränslepump. Trots detta ville spisen inte starta. Sleipner i Strömstad trodde att det var ett kretskortfel så då bestämde vi oss för att strunta i dieselspisen så länge så jag köpte en gasoltub med vidhörande gasbrännare av campingmodell så att vi med en låga kunde laga enklare mat ombord. Vi fick till en anordning så att tuben satt fast i sjögången men kastrullen var man tvungen att hålla i med en hand hela tiden.

Bille mönstrade av i Horta då han hade en son som skulle gifta sig den 6 juni. Några dagar innan losskastning kom den tyska kvinnan Amelie förbi vår båt och frågade om vi behövde en extra hand till Falmouth då Bille skulle mönstra av. Jag är generellt emot att ta ombord människor man inte känner och som man inte vet om man funkar ihop med men då det är lättare att vara tre än två på en 11 – 13 dygns resa så funderade jag en stund efter att hon berättat vad hon hade för erfarenheter tidigare och bestämde mig för att erbjuda henne att få delta ombord till England. Hon flyttade ombord samma dag som Bille lämnade oss, dvs dagen innan vår avsegling mot England.

Efter avslutad proviantering och säkerhetsgenomgång ombord kunde vi så lämna Horta på Azorerna 27 maj kl 18.30 efter sedvanlig utklarering och. Vi hade kollat in ett ganska bra, men inte perfekt, väderfönster. Vi hade inledningsvis nordostliga vindar 6 – 9 m/s så vi seglade bidevind för styrbords halsar rätt i nord de första tre dygnen. Därefter vred vinden över till behagliga väst 6 – 8 m/s och vi kunde börja gira upp mer mot England som låg i nordostlig riktning. Vi hade enorm hjälp av broder Hans som guidade oss mellan lågtryck och högtryck med hjälp av satellittelefonen. Endast en natt hade vi en kuling upp till 15 – 17 m/s men den hade hans varnat för och vi hade tagit in två rev i storen och minskat genuan radikalt så vi var förberedda när den kom. Den blev helt odramatisk.

Slående var att vattentemperaturen när vi lämnade Horta var 20 grader. Allteftersom vi kom mer norrut i nordatlanten så sjönk temperaturen och när vi var några dygn från England var den nere på 14 grader. Detta innebär ju att det blir obetydligt varmare i ruffen på nätterna när solen inte värmer så vi frös faktiskt ordentligt på nätterna. När man sov hade man alla kläder man hade på sig och två filtar för att kunna sova.

Vi såg en del delfiner som lekte runt båten men också ett djur som var större än flasknosdelfiner och de simmade också i stim runt båten fast på lite längre avstånd än delfinerna som leker runt båten på ett helt annat sätt. De kan ha varit någon form av mindre valar eventuellt.

Lördagen den 6 juni kl 0900 passerade vi position 49*20,6N 008*34,0W och för snart två år sedan passerade jag denna punkt på väg från Kinsale på södra Irland till La Coruna i norra Spanien. Nu är cirkeln sluten på denna långa seglats.

Nästa dag den 7 juni kl 09.00 fick vi land i sikte om babord, nämligen Lands End på Cornwalls och Englands sydvästra udde. Det är alltid häftigt att få land i sikte efter så många dygn till sjöss. Det är så oändligt med vatten därute och flera tusen meter djupt är det också.

Kl 1500 samma dag var vi under gång med motor mot Falmouth i den stiltje som rådde och du kom snabbt en stor RIB med fyra svartklädda personer ombord upp på sidan av oss och presenterade sig som BORDERFORCE och de avsåg att komma ombord för en kontrollvisitation. De ställde direkt frågor om hur många vi var ombord och sedan klättrade två man ner i ruffen för att kontrollera att vi inte hade någon extra person gömd nere i ruffen. När vår båt var säkrad tog ledaren för bordningsstyrkan alla uppgifter på oss ombord samt vilken färdväg vi haft och vilka länder vi besökt. Särskilt uppmärksam blev ledaren på vår kvinnliga besättningsmedlem som mönstrat på i Horta två dagar före vår avsegling. De var ytterst professionella och ställde sk ”profilerande frågor” för att utröna om det vi berättade kunde vara rimligt och inte motsägelsefullt. Tillvägagångssättet är precis som jag själv känner igen från min tid som aktiv i myndighetsutövning i liknande situationer. Det är alltid intressant att se andra arbeta med det man själv hållit på med. Jag var imponerad över deras professionella uppträdande. Då frågan kom vad vi hade för yrken berättade jag min bakgrund och det gjorde allt något mer uppsluppet men fortfarande seriöst.

Vi förtöjde i alla fall i Falmouth haven marina mitt i stan kl 18.00 UTC oc h vi vred fram klockan en timme för att få fram engelsk lokal sommartid som då blev 19.00. Kl 20.00 satt vi på en Fish And Chipsrestaurang och avnjöt denna brittiska måltid med en Cornwall Lager därtill. Det hade tagit oss precis 11 dygn från Horta till Falmouth. Vi hade kalkylerat med 13 – 14 dygn för de ca 1300 – 1400 M så vi är jättenöjda. Nu vila, städa och kolla på Falmouth.

Lite bilder

  1. Här monterar vi vårt campingkök så seriöst det går
  2. Avgående besättning Bille och pågående besättning Amelie
  3. Bille mönstrar av med väskan packad
  4. Så här fin blev vår logga/hälsning på en av alla murar i Horta hamn
  5. Här är besättningen från Nassau Bahamas till Horta på Azorerna framför vår logga
  6. Här är en bild på det trilskande kretskortet till dieselspisen. Nytt kommer till Southampton med dottern
  7. Strax efter avgång Horta mot England. Horta i bakgrunden
  8. Totte lagar mat
  9. Under segel en fin dag
  10. England börjar närma sig på plottern
  11. Brittiska BORDERFORCE moderfartyg
  12. Bordningsstyrkan från BORDERFORCE
  13. Vi närmar oss Falmouth
  14. St Anthony Head lighthouse vid infarten till Falmouth
  15. Fish and chips och en god English lager efter förtöjning



  • Comments(0)//aliena.guste.se/#post98