Aliena II

Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

2015-04-27--05-20 Bermuda - Horta Azorerna

ResebrevPosted by Jan Guste Wed, May 20, 2015 23:22

Förra resebrevet slutade med att min Atlantbesättning Bille, Totte och jag själv förberedde ALIENA II i St Georges harbour på Bermuda för att inleda delsträckan mellan Bermuda och Horta på ön Faial på Azorerna.

Bille och Totte hade ansvar för proviantering och matlagning. De lagade mat och frös in färdiga kötträtter som det bara var att koka pasta eller ris till och sedan värma. Vi hade krångel med vår dieselspis sedan Bahamas och nu på Bermuda såg det ut som att spisen aldrig ville starta mer. Grabbarna hade turligt nog gjort alla rätter men dagen innan avsegling den 16 april den hade vi ingen fungerande spis. Kylen och frysen var fulla med mat så vi behövde verkligen komma iväg. Det var söndagskväll och vi skickade iväg ett mail till Wallas i Finland för lite råd och dåd med vår spis. Vi hade dock inte tid att invänta något svar så vi började att plocka isär spisen utan instruktion för att se vad som kunde vara fel. Spisen har ju diesel som bränsle och diesel går ju inte att tända med tändsticka som bekant utan kräver mer värme än så. För att få spisen att fungera behövs bränsle i form av diesel, tändvärme i form av ett glödstift och en fläkt som ser till att få in förbränningsluft till förbränningskammaren. Dessutom skall också avgaserna ventileras bort genom avgasröret till utsidan av båten. Allt detta kräver ett litet kretskort som styr hela processen. Efter isärplockning, sotning och ihopmontering fick vi ändå inte spisen att starta. Via Ute hemma i Sverige har vi nu beställt nytt glödstift och ny bränslepump som förhoppningsvis levereras till Horta på Azorerna när vi kommit dit. För att kunna laga mat de ca 17 -20 dagarna inhandlades ett litet enlågigt campingkök som tejpades fast.

Vi klarerade ut från Bermuda 2015-04-27 och satte storsegel och genua 2 i den måttliga västliga vinden. Vi hade noterat att det skulle blåsa upp nästa dag mitt på dagen och hade tänkt att minska segel tidigt på morgonen. Vid kl 23 på kvällen så får vi en hastig vindökning från 5 – 7 m /s upp till 15 – 17 m/s och samtidigt ett vindvrid till nordväst så att det blir back i genuan som var spirad med spinnakerbom. Trycket blir så stort på spinbommen som hamnade mot babords undervant att spinnakerbommen gick rätt av. Vi försökte snabbt rulla in genuan men den hann blåsa sönder innan den var inrullad. Det var fortfarande hård vind, ca 15 – 17 m/s slör och vi hade inte revat storseglet vilket var otänkbart just då i den situationen. Vi seglade på med hög fart och stort tryck på storseglet och 1, 5 tim efter att spinnakerbommen gick av så gick storsegelbommen rätt av i höjd med kickstångens infästning i bommen. Vi lyckades bärga storseglet utan att det gick sönder vid de vassa kanterna runt brottet.

Vi hade nu inget segel uppe och vi startade motorn och bestämde oss för två saker. Dels att segla vidare mot Azorerna då det hade växt upp grov sjö som vi skulle behöva stångas med motor mot om vi skulle gå tillbaka till Bermuda. Vi hade också två segel kvar ombord, en genua 1 och en stormfock. Vi bestämde oss för att sätta stormfocken vid gryningen då det senare på tisdagen skulle bli hårdare västliga vindar igen.

Vi satte en ostlig kurs inledningsvis och vi fick en kuling ca 16 - 20 m/s på tisdag morgon med grov sjö akterifrån. Kulingen varade ca 24 timmar och det blev mycket blött. Därefter fick vi en lugnare passage ett antal dygn med en del stiltje och motorgång men även lagom vindar innan nästa kuling kom 10 dagar senare med V vindar upp till 20 m/s och grov sjö. Nu följde också en period med ganska lagom vindar men vi fick en vindökning på slutet upp till 11 m/s och avslutade seglatsen med vindar från nord som gav oss bidevindssegling. Den 14 maj kl 0530 fick vi se land. Det var ön Faial som dök upp i morgonljuset. Kl 1700 samma dag förtöjde vi inne i Horta hamn efter 17 dygn till sjöss. Vi gick direkt in till hamnmyndigheten och fick oss en permanent förtöjningsplats, vi klarerade också in i Schengen och Customs fick veta att vi inte hade något att förtulla. Vi erlade också 2 Euro för Fyr och Båkavgifter som en särskild tjänsteman tog upp betalning för.

Därefter förhalade vi till plats C30 och det var oerhört skönt att få fast tamparna och koppla in ström. Hamnavgiften inkl ström och vatten var inte högre än 11 Euro/natt vilket är oerhört billigt i jämförelse med allt annat vi stött på tidigare. Nästan gratis kan man säga. Det var väldigt skönt att få vila upp efter 17 ganska tuffa dygn.

Vi ägnar nu tid åt att både softa, städa ur båten, spola av båtens ovansida med färskvatten och tvätta kläder. Vi har lämnat in de två bommarna för reparation och några andra jobb skall också göras. Vi har beställt reservdelar till spisen i förväg via Ute och hade hoppats att de skulle ligga och vänta på oss här på marinan men just nu håller jag på att rådda i var paketet som väger två kg är någonstans. Enligt godsspårningssiten på Schenker har den eventuellt anlänt till Lissabon den 15 maj men sedan är det ingen som riktigt vet var den tagit vägen. Det är svenska leverantören Sleipner från Strömstad som skall leverera reservdelarna och det tycks som att de schabblat rejält när de bokade transporten. De har inte bokat flygfrakt utan lastbil och det finns en risk att paketet skall ut på ett lastfartyg från Lissabon till Horta och då förstår man att det tar tid. Det är nämligen ca 1000 nm från Lissabon till Horta och det tar väl 5 dagar i alla fall.

Vi har haft trevliga möten med andra seglare här och träffat tex svenska Fredrik på SUSIE Q och norska besättningen på ESPRIT. En annan svensk som heter Staffan på sin Compis 28 finns också här. Han är från västkusten och seglar själv. Besättningen på svenska B31:an Windflower är också här. Svenska SANDVITA har anlänt efter att vi kom. SUSIE Q var en av de segelbåtar som under Atlantstormen fick en broach och gick runt ett varv med stora problem som följd. Allt huller om buller ombord och vatten i dieseloljan, riggen delvis skadad men han lyckades i alla fall få fart på motorn och ta sig till Horta för egen maskin. Han hade kontakt med svenska sjöräddningscentralen i Göteborg ifall han skulle behöva assistans.

Nu går vi i väntans tider och hoppas att bommar levereras och att ett paket från Strömstad dyker upp snart med reservdelar till spisen. I avvaktan på det tar vi det lugnt, målar lite på logotypen på muren, går på utflykt och i morgon hyr vi bil och åker runt ön.

Jag vill här också passa på att tacka min bror Hans som från Sverige guidade oss med dagliga väderprognoser från nätet så att vi kunde undvika de värsta stormarna i alla fall. Tack Hans för fin assistans! Min fru Ute har också hjälpt oss enormt med att förmedla vår position och hur vi har det till våra familjer.

Lite bilder

Nr 1. Här lämnar vi Bermuda i väst 7 m/s

Nr 2. Här dyker äntligen Azorerna upp på plottern

Nr 3. Och här dyker Azorerna och ön Faial upp efter 7 dygn

Nr 4. Nu närmar vi oss udden på ön Faial och bakom den ligger staden Horta som är vår destination

Nr 5. Horta hamn

Nr 6. Förtöjda i marinan i Horta

Nr 7. Överallt på alla lediga ytor i hamnen har tidigare passerande båtar satt av sin logotype eller hälsning. Här är vår bekant Anna och Martin Eronns logotype från deras seglats 2005

Nr 8. Peters bar eller Cafe Sport som den också heter är ett måste att besöka i Horta. Vi har ätit några måltider där och tagit in den speciella atmosfären som finns när många seglare träffas på samma ställe

Nr 9. En annan bekant båt från förr säsongen. S/Y ESMERALDA från Göteborg

Nr 10. En bild som visar hur bommen ser ut efter bombrottet

Nr 11. Så här ser våra trasiga bommar ut när de väntar på reparation

Nr 12. ALIENA II tryggt förtöjd

Nr 13. Här kommer jag att måla min logotype. Jag har redan målat lite vitt först

Nr 14. Här visar Bille upp en tonfisk vi fick av en lokal båtgranne. Den blev middag samma kväll. Överskottet lämnade vi till den norska båten ESPRIT

Nr 15. Så här blev vår egen logotype/hälsning på en av murarna



  • Comments(0)//aliena.guste.se/#post97