Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

2015-03-18--2015-04-15 Georgetown Exumas - Nassau Bahamas

ResebrevPosted by Jan Guste Thu, April 16, 2015 15:19

Förra resebrevet slutade med att min dotter Anna och hennes pojkvän Daniel mönstrade av i Georgetown på ön Exumas i Bahamasarkipelagen. Bahamas består av ca 700 öar totalt och Exumas, som är en del av Bahamas består i sin tur av ca 365 öar så det är som en skärgård.

Min bror Per mönstrade alltså på och vi passade på att uppleva lite av närområdet några dagar men sedan när jetlagen lagt sig lättade vi ankar och seglade norrut upp mot den fina hamnen Emerald bay där den fina resorten Sandals låg. Anledningen till att vi gick in i den exklusiva marinan var att jag behövde köpa ett nytt armbandsur då min dykarklocka behövde byta batteri och det gick inte att göra i Georgetown. Vi förtöjde och jag blev ombedd att bege mig till ”harbour master”. Jag berättade mitt ärende och hon körde mig med en golfbil den 1,5 km långa vägen till själva resorten där det fanns en urbutik. Bra service som var gratis. Å andra sidan köpte jag en ny klocka då det inte fanns några batterier att byta.

Vi seglade vidare upp till Rat island en bit norrut i Exumas och förundrades över hur oändligt bra sikt det var i vattnet. Man kunde utan vidare se botten på ca 20 meters djup. När man passerade ”grund” på 4 meter trodde man att nu går vi på. Vi kom från Exumas Sound som ligger öster om Exumaskedjan. Där är det ca 1500 meter djupt. Några distansminuter från land grundar det upp och det finns farbara passager genom en del sund och där strömmar det otroligt pga tidvattnet. Skillnaden mellan ”high tide” och ”low tide” är ca 0,6 – 1,0 m beroende på om det är springflod eller neap. Vid springflod samverkar både solen och månen så att högvattnet blir extra högt och lågvattnet extra lågt. Vid neap så blir det inte lika stora variationer. Vi hade i alla fall ca 2,5 knops motström i sundet och väster om Exumas är det gigantiska områden med max 5 meters vattendjup och ingen havssjö då öarna läar för den ostliga vinden som normalt råder. Vattnet är otroligt klart och för det mesta är det sandbottnar. Det är inte ovanligt att sköldpaddor simmar förbi. De är gräsätare och tycker om vegetation på botten.

Vi gick vidare till Little Farmers Cay, en ö som har en liten by. Man försörjer sig på lite fiske och lite turism. Finns två restauranger och en liten handelsbod som endast hade burkmat. En ”mailboat” kommer förbi en dag i veckan och lossar förnödenheter från Nassau.

Från Little Farmers Cay seglade vi ca 50 nm över till Cat island öster om Exumasarkipelagen. Då det vid tillfället blåste västlig vind, vilket är ovanligt, kunde vi endast ankra säkert i Smiths bay som är en kommersiell hamn för ”mailbåten”. Vi gjorde någon utflykt iland ner till orten New Bight och åt en härlig lunch vid stranden som var synnerligen glest besökt. Vi träffade på en del lokalbefolkning och de berättade att man försörjer sig i huvudsak på turism och jordbruk på ön. Vi tyckte dock att det såg ganska torrt och eländigt ut. Vi seglade vidare ner mot Cat islands sydvästra udde som heter Hawks nest. Där finns en marina som vi gick in i och fick tillgång till duschar och wifi. På kvällen blev vi inbjudna att äta tillsammans med ett gäng fiskekillar och tjejer som just avslutat en fisketävling med jättestora fiskebåtar med flybridge ca 7 – 8 meter uppe i luften på en rörställning. Man tävlade om största tonfisken etc etc.

Vi lämnade sedan Cat island och seglade tillbaka till Georgetown på Exumas igen och min bror Per lämnade mig den 28 mars, samma dag som min fru Ute och dottern Linn anlände till Georgetown.

Efter några dygns anpassning tid tidszonen så begav vi oss norrut i Exumas. Linn och Ute skulle segla med ända upp till Nassau för att där bege sig hem med flyg. Vi ankrade på diverse öar såsom Black Cay med sin underbara lilla strand som sakta försvann ner i vattnet när tidvattnet gick upp och vi gick också upp till Little Farmers Cay och gick iland och åt en god måltid på Ty´s Bar and grill med sin underbara kvällssol som gick ner i havet i väster. Vi fortsatte upp till Staniel Cay där det i en vik finns simmande grisar som låter sig matas från båtar. Det är självklart ett turistnöje och på förmiddagarna kunde det ligga 5 – 8 båtar där så grisarna hade det nog bra på sitt sätt.

På Staniel Cay finns också en liten ö som har en grotta kallad ”Thunderball Grotto” och där har tydligen flera James Bondfilmer haft inspelning av vissa scener. Linn och jag snorklade in i grottan som har två öppningar. Vid högvatten är ingångarna stängda och man måste dyka ner en halvmeter kanske men innanför är en stor sal med lite ljusinsläpp i taket. Häftigt.

Vi gick vidare upp mot Hawkbills Cay och ankrade utanför den obebodda men fina ön med de allra finaste sandstränder man kan tänka sig. Vi badade en del och träffade också på den canadensiska båten Nova med den svenske ägaren Christer och hans gode vän Claes ombord. Vi satt en kväll alla tillsammans i hans sittbrunn och hade det trevligt. Christer hade byggt sin Scotia 44 själv och den var verkligen välbyggd med tjusig inredning.

Vi gick vidare upp till Highbourne Cay som har en marina och en resort på ön. Vi gjorde lite stödköp i deras matbutik och fyllde diesel men annars gick vi ut och ankrade utanför. Detta dygn fick vi också ett par rejäla regnskurar, sk squalls, på oss annars är det ovanligt med regn.

Därifrån tog vi oss seglande upp till sista destinationen, nämligen Nassau, och vi förtöjde i Nassau harbour club som har en egen pool på området. Linn, Ute och jag åkte över till Paradise island som är ett gigantiskt hotellområde med namnet Atlantis. På området finns stort aquarium och nöjespark med vattenrutschbanor etc som utnyttjades flitigt av oss.

Linn och ute åkte hem den 10 april och den 12 april kom så min Atlantbesättning Bille och Totte och vi arbetar nu ganska hårt för att förbereda oss och båten för den långa hemresan via Bermuda – Azorerna och till England. Vi siktar på att segla den 16 eller 17 april.

Bild 1. De är oerhört klart vatten i Exumas och så turkosgrönt. Bilden är från ankring strax utanför Georgetown

Bild 2. Min bror Pelle njuter i sittbrunnen

Bild 3. Ankringsbild Little Farmers Cay Exumas

Bild 4. Vi går ur marinan vid Hawks nest Cat island

Bild 5. Ute och Linn anlänt Georgetown

Bild 6. Mys i sittbrunnen och termometern visar på 28 grader på kvällen. Tropisk natt kan man säga

Bild 7. Ute

Bild 8. Aliena till ankars

Bild 9. Linn och jag upptäckt en fin liten strand på Black Cay. Försvann nästan vid högvattnet.