Aliena II

Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

2015-02-23-2015-03-17 San Juan Puerto Rico- Georgetown Exumas Bahamas

ResebrevPosted by Jan Guste Tue, March 24, 2015 20:15

Förra resebrevet slutade med att jag, min bror Hans och svägerska Helene kommit till Christiansted på St Croix i US Virgin Islands. St Croix är alltså en gammal dansk ö som såldes till USA år 1917. Det var trevligt att notera de gamla danska namnen på gatorna såsom, Dronningens gade, Kongens gade och liknande namn. Självklart var de namngivna även på engelska. Under danskarnas period på St Croix var det tydligen sockerrörsodlingar som var viktiga. Numera är nog St Croix mest känt inom sjöfarten för omfattande oljehantering på öns sydsida. Troligen kan fartyg gå till St Croix för att bunkra stora mängder bränsle.

Vi lämnade St Croix den 26 februari efter två dagar i Christiansted och satte kurs mot Kaneel bay på St Johns och vi ankrade där. Omedelbart fick vi besök av en tillsynsman som sa att ingen ankring var tillåten på St John då i stort sett hela ön var ett naturreservat. Man var rädda om öns koraller och bottnar. Vi var välkomna att utnyttja de bojar som fanns här och där mot en avgift förstås. Dagen därpå förhalade vi till staden Cruz bay för att klarera ut för Puerto Rico som är en annan ö-värld tillhörande USA men likväl måste man klarera in och ut mellan dessa öar.

Vi anlände till ön Culebra den 28 februari efter en fin undanvindssegling på endast 25 nm. Vid inklareringen här blev tulltjänstemannen sur över att vi inte ringt i förväg och informerat om vår ankomst vilket vi var skyldiga att göra enligt regelverket. Jag hade läst om det i någon guidebok men inte uppfattat det som en skyldighet. Det ordnade sig i alla fall och vi var på ön några dagar. Hyrde en jeep en dag och åkte runt och tittade på det som fanns att se på. Ön tillhör ju Puerto Rico och är tydligt spanskinfluerat. USA har haft Puerto Rico sedan 1897 eller så. Själva Culebra använde USA som flottbas och övningsområde för sina sjöstridskrafter före och under andra världskriget. Detta innebar ett rejält uppsving för en ganska fattiga ön då det kom tusentals flottister och spenderade sina pengar.

Vi seglade vidare mot San Juan, huvudstaden på Puerto Rico och vi hade 48 nm dit i en fin undanvindssegling. Vi löpte in i den ganska trånga muddrade rännan vid fortet Fuerto San Felipe Del Morro. De äldsta delarna av fortet är från 1539 och spanjorerna byggde detta fort under flera hundra år. Fortet försvarade den då mycket skyddade hamnen från ev fiender. När vi passerade i den till ca 13 meter muddrade rännan så var en bogserbåtekipage med pråm på väg ut ur hamnen och vi mötte den lite dramatiskt i den smala rännan men vi gick utanför rännan vid mötet och där var en muddringskant som gick upp till strax under 3 meter men det var ju inga problem för oss.

Jag, Hans och Helene gjorde staden under några dagar och därefter åkte de hem till Sverige och min nya besättning, min dotter Anna och hennes pojkvän Daniel, hade anlänt samtidigt. Vi provianterade och gav oss av den 5 mars på den 460 nm långa etappen upp till Great Inagua som är den sydligaste av alla öar i Bahamas. Vi gjorde resan på 76 timmar vilket är lite drygt 6 knop i snitt vilket var toppen. Vi gick in i hamnen på Great Inagua kl 15.00 och lade oss utanpå en riktigt gammal risig träskorv med 5 st färgade personer ombord som knappt kunde engelska. Det visade sig senare att båten sannolikt var ett flyktingfartyg från Haiti med haitier ombord. Det var tydligen ganska vanligt att haitiser flydde över havet för att hitta en bättre tillvaro i något annat land än Haiti som fortfarande lider efter jordbävningen för ca 5 år sedan. Landet är mycket korrupt och hjälpen landet får stannar ofta hos de ledande.

Vi klarerade in i Bahamas och efter ett dygn seglade vi en nattsegling den 110 nm långa sräckan från Great Inagua upp till Attwood harbour, en underbar ankringsvik på norra delen av Acklin Island i Crocked islandarkipelagen. Resan dit var ganska blöt, vi hade ca 10 – 12 m/s från sidan och mycket grönt vatten slog över båten hela tiden. Daniel och jag styrde i sittbrunnen och Anna servade oss med mackor och dricka hela natten. Vi anlände följande morgon och kunde gå in i en revöppning med morgonljuset. Det var endast fyra båtar i hela viken som är enorm. Vi blev ombordbjudna av en canadensisk familj som hade seglat i Bahamas under lång tid och ständigt kom tillbaka varje år. Vi fick en hel del tips av dem. Från Attwood harbour seglade vi vidare till Clarence town på Long island. Vi trodde att Clarence town var en stad med bra infrastruktur och en hel del affärer men staden bestod av endast 50 innevånare så vi tyckte kanske att ”town” var lite väl överdrivet. Nåväl, vi hittade en matbutik i alla fall för vi behövde proviantera.

Vi hade från den canadensiska familjen i Attwood fått rådet att besöka ön Conception island på vår väg till Georgetown på Exumas. Vi gjorde en kvällssegling och löpte in i ankringsviken på Conception island strax före midnatt precis när en ordentlig regnskur passade på att släppa sitt vatten över oss i båten. Vi blev rejält blöta men färskvatten torkar ju bra så nästa morgon är allt torrt och vi vaknar och tittar ut på en underbar sandstrand som är flera km lång. Kanske är det ca 10 – 15 båtar där. Vi tar jollen iland och går på stranden och snorklar lite på reven. På eftermiddagen kom en man i en gummibåt förbi vår båt och frågade om vi hade någon sjukvårdskunnig ombord då en dam i en annan båt på ankarplatsen halkat och slagit upp ett rejält sår på benet på något vasst. Jag sade att jag hade viss akutsjukvårdsutbildning från min tid som kustbevakare och jag tog mid mig min sjukvårdsväska. Såret var ca 5 cm långt som en flik och den skar snett in i skenbenet. Hennes man hade lagt om såret med ett förband och jag öppnade det och det såg rätt bra ut men gjorde rent med en jodlösning och drog ihop såret med särkild tape för ändamålet och lade sedan om såret igen. Jag sade att detta borde sys av doktor men damen sade att hon var sjuttio år och om det blev ett förskräckligt ärr gjorde henne inget. Senare fick jag höra att hon inte uppsökt doktor men en sjuksköterska från en annan båt hade senare sett till såret och hon intygade att det såg bra ut. Ja det är ändå lite äventyr här i Västindien.

Efter Conception island gick vi till Cape Santa Maria, som är Long islands norra udde, och dit Columbus flaggskepp anlände 1492 eller 1493 och förliste där på ett rev. Han hade lyckligtvis flera andra skepp att segla vidare med. Efter en natt där gick vi till Georgetown på Great Exumas som var målet för denna etapp. Vi tog det lugnt några dagar och besökte bla en liten berömd bar som heter Chat N Chill på Stocking island, mitt emot Georgetown. För övrigt var Georgetown också en pytteliten stad med kanske 500 innevånare eller så. Anna och Daniel gick iland efter 14 snabba dagar med långa distanser. Ny besättning kommer snart igen, min lillebror Per mönstrar på.


Lite bilder.


Bild 1. Kryssningsfartyg San Juan

Bild 2. Fortet Fuerto del Morro San Juan

Bild 3. Närmar oss Great Inagua Bahamas

Bild 4. Lämnar Great Inagua

Bild 5. Ungdomarna på väg att utforska stranden på Attwood harbour Acklin Island

Bild 6. Ankarbild Attwood harbour

Bild 7. Ungdomarna badar Attwood harbour

Bild 8. Ankringsbild Conception Island

Bild 9. Utforskning av stranden på Conception Island

Bild 10. Aliena II i trygg ankring Conception Island. Vattnet är kristallklart

Bild 11. Anna och jag på Conception Island

Bild 12. Vi har nu kommit till Stocking Island Exumas

Bild 13. Utanför vattenhålet Chat N Chill

Bild 14. Strandbild vid Chat N Chill

Bild 15. Många båtar till ankars utanför Chat N Chill




  • Comments(0)//aliena.guste.se/#post94