Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

2015-01-06—2015-02-22 St Kitts – US Virgin Islands

ResebrevPosted by Jan Guste Thu, February 26, 2015 02:26

Efter förra säsongen har båten stått på land i åtta månader på ön St Kitts som ligger i närheten av Antigua. Jag fick emellertid ett haveri på min laptop på St Kitts direkt när jag kom ner och först igår fick jag igång den efter att ha fått reservdelar från Sverige så därför har jag inte kunnat uppdatera bloggen. Jag gör nu ett försök till en sammanfattning av vad som hänt.

2015-01-06 anlände jag till St Kitts och båten. Den hade klarat sig fint under orkansäsongen och jag hade ingen fukt eller mögel ombord och ingen dålig lukt. Spindelnät på däck var det gott om men i det stora hela har båten klarat sig utmärkt. Efter rengöring kom det folk jag beställt och hjälpte mig med slipning av skrovet under vattenlinjen och sedan måla på en effektiv bottenfärg. Jag hade en hel del problem med beväxning förra året.

2015-01-22 mastade på och sjösatte jag båten och färdigställde det sista.

2015-01-24 gick jag upp till Basseterre på St Kitts och hämtade Stefan och Torbjörn, två fd kollegor från Kustbevakningen. Vi tog en trevlig tur runt ön St Kitts med taxiguide och han berättade om alla sockerrörsplantager som tidigare var en väsentlig och avgörande inkomstkälla på ön. Sedan 1995 är allt nedlagt pga lönsamhetsproblem. Numera är turism och s.k. banking de viktigaste industrierna. Två USA-ägda universitet finns också på ön och dessa skapar många arbetstillfällen och behövliga US-dollar till ön.

Vi seglade sedan upp till den gamla svenskön St Bartholomey 2015-01-28 och förtöjde i staden Gustavia på eftermiddagen. St Barth tillhör Frankrike men Sverige ägde ön ca 94 år från 1784 fram till år 1878 och därefter sålde Sverige tillbaka ön till Frankrike vilket just nu förefaller ofattbart. Många svenska namn återfinns på St Barth och alla gatunamn har dubbla namn, ett svenskt och ett franskt. Ex på gatunamn är Nygatan, Östra Strandgatan, Trångsund, Östra quayen, Wästra Strandgatan, Köpmansgatan, Hwarfsgatan, Hamngatan, Gröna gatan, Fridsgatan, Batteriegatan och Åldermansgatan. Vi hyrde cyklar och cyklade runt lite även om det är ganska kuperat.

2015-01-30 lämnade vi St Barth efter att ha tillbringat några dagar på fina ankarplatser. Vi förtöjde i Philipsburg på St Marteen, som tillhör Nederländerna. St Marteen/St Martin är en ön som till hälften består av en nederländsk del och till andra hälften av en fransk ö. en norra delen är fransk och den södra är nederländsk. Vi beslutade oss för att segla runt hela ön motsols och vår första hamn/ankringsvik blev Orient bay på nordostsidan av ön. Vi hittade fin ankring i lä av ön Ile Pinel på den franska delen. Vi fortsatte och kom sedan till staden Marigot som är huvudorten på franska St Martin. Eter en natt på svaj utanför Marigot gick vi in Simpsons bay lagoon som är en stor innerfjärd. Väldigt grunt men muddrade rännor gick här och där inne i fjärden. Det låg hundratals segelbåtar till ankars. En del såg oerhört risiga ut och det fanns också rena vrak som förlist under senaste orkanen i oktober 2014.

Torbjörn och Stefan avmönstrade efter två veckor och Göran och Sölve anlände i stället. Både Torbjörn, Stefan, Göran och Sölve fick uppleva när stora Airbus och 747 landar på St Marteens flygplats ca 30 meter ovanför huvudet på Maho beach. Stranden ligger nämligen precis vid landningsbanans början och det är ett folknöje att se plan landa och starta. Vid start så står folk vid staketet och allt löst folk har som hattar, glasögon etc åker ut i sjön. Detta skulle aldrig få förekomma i Sverige. Googla på Maho beach St Marteen så får ni se på saker på You tube.

Göran, Sölve och jag hyrde bil och åkte runt ön en dag och seglade sedan vidare 2015-03-11 till Virgin Gorda i British Virgin Islands. Vi fick uppleva många fina ankringsvikar runt både Virgin Gorda och Tortola men även Cooper Island och Norman Island.

Göran och Sölve mönstrade av på Tortola och jag seglade ensam ner till Charlotte Amalie på ön St Thomas i US Virgin Islands. Där anlände min bror Hans och hans fru Helene och vi satte kurs mot St Croix och huvudorten Christiansted. Vi löpte in i en marina och blev väl omhändertagna. Efter lite pyssel med elkopplingar har vi nu välbehövlig landström så att vi kan toppa upp batteribanken och verkligen kunna slösa med ström.

Vi har nu varit på upptäcksfärd i Christiansted och sett hur danskarna påverkat miljön under de ca 170 åren ön var dansk. Danskarna sålde ön till USA 1917 enligt vad vi hört. Synd att inte Sverige och Danmark har några fästen kvar i västindien även om spåren fortfarande finns kvar med dubbla namn på gatorna tex. Imorgon 2015-02-26 bär det av tillbaka till St Thomas.