Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

2014-04-19--2014-05-06 Antigua - Barbuda - Antigua

ResebrevPosted by Jan Guste Sun, May 11, 2014 23:20

2014-04-19 anlände min dotter Anna och barnbarnen Nella (9 år) och Elton (5 år) till Antigua. Barnbarnen hade jag inte träffat på 10 månader men Anna hade ju varit med över Atlanten från Las Palmas på Gran Canaria till St Lucia i december 2013.

Anna och jag bestämde oss för att inte ha så stora ambitioner att segla långt med två barn så vi bestämde oss för att hålla oss på Antigua och grannön Barbuda som ingår i samma land. Vi startade lite lugnt med marinan i Jolly Harbour där det fanns en pool så att jetlagen fick lägga sig lite. Vi provianterade lite på den välsorterade butiken på marinans område.

Den 21 april lämnade vi Jolly Harbour och gick upp till ankringsviken Five Island Bay. Den ligger utanför en jättefin sandstrand som också hyser en resort, Hermitage Resort. Det fina med det är att deras WIFI läcker ut till oss som ligger till ankars. Vi kan på det sättet kolla våra mail och gå ut på internet och uppdatera Facebook etc. Vi var iland på den fina stranden och badade och solade och trots att barnen hade solskyddsfaktor50 blev de naturligtvis lite solbrända redan första dagen. Solen är stark här. Nästa dag seglade vi upp till Deep bay som också hade en fin strand. I vikens mynning låg också vraket Andes som sjönk 1905.

Ovanför på en udde låg ett fort som var en försvarsanläggning från 1700-talet som skyddade huvudstaden St John´s på Antigua. Det låg också en resort på stranden. Tydligen var detta en av de allra första strandhotellen på hela ön. Hotellet hade stor kapacitet men endast ett fåtal gäster var kvar så här i slutet av säsongen. Det är slående hur kort säsong de har här. Den varar från jul till april. I maj trappar det av radikalt. De flesta som kommer är från USA eller Europa som har flytt kylan. I maj vill de flesta uppleva våren i respektive land. I karibien infaller dessutom orkansäsongen mellan juni och november och då är det lågsäsong här med få gäster.

Vi fortsatte sedan vår resa in till St Johns, huvudstaden på Antigua och Barbuda. Vi hade hört från våra vänner på Esmeralda att det inte var så fint att ankra i St Johns men vi gjorde en liten kupp och förtöjde mitt i stan mellan de två kryssningsfartygskajerna. Vi förtöjde på Redcliff qay som verkligen låg centralt och var riktigt pittoreskt. Vi betalade motsvarande några tior till en man som sade sig vara en ”security” på kajen och han lovade att se efter vår båt för några timmar. Vi strosade runt lite, åt lite glass till barnens förtjusning, shoppade lite och avslutade med lite proviantering på en jättebra supermarket för de lokala människorna.

Vi lämnade St Johns och gick upp till Dickenson bay strax norr om huvudstaden. Vi ankrade på ca 2,8 meters djup ca 200 meter ut från stranden. Även här läckte det WIFI ut till vår båt på ankarplatsen. På Dickenson bay beach träffade vi på den amerikanska familjen Briggss från Boston och de var som många andra imponerade att ALIENA II hade seglat hela vägen från Stockholm och hit till Antigua. Det vanliga svaret jag gav och brukade ge var att båten är starkt byggd, resan måste ha planerats särskilts ur säkerhetssynpunkt med utrustning och kunskap. Utmaningen med en liten båt är att få plats med all utrustning och de förråd man måste ha med sig för en lång sjöresa. Vi blev i alla fall på stående fot inbjudna att använda oss av deras tvättstuga, dusch och pool om vi så behövde. De hyrde ett hus för två veckor med utsikt över Dickenson bay. Vi kom överens om att äta en måltid tillsammans uppe på deras altan samma kväll och barnen hade hur kul som helst i poolen.

Då det var Antigua Sailing Week den 26 april till den 2 maj så förflyttade vi oss ner till Falmouth harbour på sydsidan där kappseglingarna skulle äga rum. Vi hade tur och fick en plats i marinan Antigua Yacht Club Marina bland alla andra båtar som var i storleken 40 – 200 fot långa. Vår ALIENA II såg ut som en däcksbåt i jämförelse. Vi kom också i kontakt med den svenska 50-fotaren ANNA-MARIA med Jan Ö som skeppare. Han skulle delta i kappseglingen men saknade lite folk och frågade om vi ville delta som besättning. Ta med barnen sa han. Vi tyckte det lät OK och spännande att delta och så blev det två dagar senare. Det gick väl inte så bra men vad gjorde det, det var roligt att få vara med.

Barnen behövde lite sandstrand att leka på så vi badade gärna på den närbelägna Pigeon beach och tog gummibåten dit.

När Antigua Sailing började närma sig sitt slut lämnade vi området och bestämde oss för att segla upp till Barbuda, en ö som ligger ca 30 nm norr om Antigua och ligger i samma land som Antigua. Vi förflyttade oss igen upp till Dickenson bay för att ha en bra utgångspunkt för förflyttningen ca 6 timmar norrut. På Barbuda är det ganska grunt och det är ofullständiga sjökort så det rekommenderas att man anländer mitt på dagen eller när solen är i ryggen så att man kan se ev korallrev som inte finns med i sjökortet.

Vi ankrade i den så kallade Low bay utanför den lilla oansenliga restaurangen Outback. Den drevs av Jala, en entreprenör i båttaxi- och restaurangbranschen. Vi noterade också att det fanns två andra svenska båtar i Low bay, nämligen S/Y AURORA med Jakob och Sofie ombord samt Bertil och Claudia på S/Y RUTH. Det är alltid lika trevligt att träffa andra svenska båtars besättningar. Jakob och Sofie hade vi träffat några gånger tidigare men Bertil och Claudia var första gången.

Barbuda är känt för sitt rika fågelliv och ön har en mycket stor lagun med havsvatten där det finns fågelskyddsområden för häckande fregattfåglar, en art som är utrotningshotad men klarar sig bra här. Vi tog en tur dit och passade på att titta på öns enda ”stad”, Codrington, som var en påfallande sliten stad. På Barbuda som helhet bor det ca 2000 innevånare och de flesta försörjer sig som fiskare eller arbetar på någon av de fortfarande fungerande resorten som finns. Det finns åtminstone två resort som är stängda och övergivna, en otrolig kapitalförstöring men sannolikt är det svårt att få ställen som dessa att bära sig då infrastrukturen är dålig. På plussidan är de otroliga milslånga sandstränderna och det klara vattnet.

Vi lämnade så småningom Barbuda och seglade tillbaka till Antigua och förtöjde i Jolly harbour på västsidan. Väl där utnyttjade vi hamnanläggningens pool och en av dagarna hyrde vi bil och hade bokat en tur med en utflyktsbåt på Antiguas ostsida där målet var att ta sig ut till ett rev för att simma bland tama rockor. Vi kom dit och det var kanske 25 rockor med en meters diameter som simmade omkring. De sökte sig gärna till de badande och likt katter strök de sig kring benen och nafsade lite i händerna för att de var vana att bli matade av personalen. Det var lite skrämmande först men man vande sig och alla som ville fick hålla en rocka under ”vingarna” och bli fotograferade. Till och med barnen van de sig efter ett tag.

Vi återvände så småningom till Jolly harbour efter att ha kört runt nästan hela ön. Det började så smått bli dags för Anna och barnen att packa väskorna och den 6 maj på eftermiddagen lämnade deras taxi Jolly harbour.

Jag var nu själv ombord och det kändes lite ensamt men samtidigt nödvändigt att vara själv då jag nu skulle förbereda båten för torrsättning för orkansäsongen. Själva torrsättningen är bokad till mitten av maj på St Kitts som är en dags segling från Antigua.

Jag håller nu på att reparera segel och kapell här på Antigua då sådana faciliteter ej finns på St Kitts vilket känns märkligt. Jag håller också på med en total rengöring av nåten, både invändigt och utvändigt medan jag väntar på segel och kapell att bli klara.

I hamnen ligger också S/Y AURORA med Jakob och Sofie med några kompisar ombord.

Bilderna hamnade tydligen i mitten av texten. Hoppas att det funkar att läsa ändå