Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

2014-04-10--19 Guadelope - Dominica - Antigua - Barbuda

ResebrevPosted by Jan Guste Sat, April 19, 2014 16:13

Den 6 april lämnade Per mig på Guadelope och flög hem till Sverige via Paris. Jag hade nu några dagar att göra en del underhåll på båten tills min andra bror Hans och hans hustru Helene anländer till Dominica den 11 april där de mönstrar på.

Den 10 april avseglade jag från Pointe a Pitre och tog en dagsegling i halvvind/slör ner till Portsmouth på Dominica. Hans och Helene anlände med taxi på kvällen den 11 april. Vi fyllde gummibåten med manskap och väskor och åkte ut till Aliena i mörker ute i viken. Vi åkte sedan iland och åt middag på en av restaurangerna vid vattnet. Vi träffade på flera svenska båtars besättningar och en norsk. Den norska var S/Y FRIDA med Frank ombord och det visade sig att han var på en jordenruntseglats och hade träffat en före detta kollega till mig i Nya Zealand och han frågade om jag kände igen Bosse från Oxelösund vilket jag gjorde mycket väl. Bosse gick i pension för några år sedan och har tillbringat en del tid på Nya Zealand. Vi har nu etablerat mailkontakt vilket är roligt.

Hans, Helene och jag seglade från Portsmouth upp till Les Saintes på Guadelope som jag visste var så vackert och vi förtöjde där på en boj. Hans och Helene gick upp till Fort Napoleon med sin underbara utsikt. Därifrån seglade vi sedan norrut utefter Basse Terres västra kust upp till ankringsviken Deshaies. I Deshaies skall man klarera ut innan man lämnar Frankrike och EU för att gå till Antigua. I alla länder utom just de franska Martinique och Guadelope tar man mycket seriöst på in- och utklarering. Det är i princip omöjligt att komma in till ett land om man inte har ett korrekt utklareringspapper att visa upp från tidigare avgångshamn. Det är också seriösa immigration och customs officers i uniform som hanterar dessa procedurer. I det ingår också att man tar avgifter för förrättningarna. Det går inte att utesluta att det ibland känns som viktigare att ta in dessa avgifter än själva kontrollförrättningen.

Emellertid skulle vi ju klarera ut i Deshaies och i franska västindien (Guadelope, Martinique, St Barth tex) så skall man båtägaren mata in sina uppgifter i en ”customs computor”. Datorn kan finnas i en marina eller på ett internetcafe och det finns inga tjänstemän där som övervakar att det blir rätt, tex kollar om passnr stämmer överens. När vi skulle söka upp internetcafeet Pelican i Deshaies så hade de stängt i två dagar stod det på dörren (detta var en måndag och en tisdag). Vi tog ett foto på skylten och jag hade på känn att det skulle bli problem när vi kom upp till Antigua och inte hade utklaringspappret från Guadelope.

Vi kom till English harbour på södra Antigua och ankrade på svaj. Tog gummibåten nästa dag till customs och immigration. När customsofficeren frågade efter föregående utklaringshandling från Guadelope berättade jag att det var stängt på det internetcafe som man skulle klarera ut från och då sade hon att då får ni åka tillbaka igen och skaffa ett utklareringspapper. Jag blev lite upprörd över detta och överreagerade lite men fick en syrlig kommentar tillbaka att hon minsann hade rätt att hindra mig från att komma in till Antigua om jag inte hade rätt papper med mig från tidigare hamn. Efter att jag bett om ursäkt och fått stöd från andra seglare som kunde intyga vad som skett i Deshaies gav hon med sig och klarerade in oss på Antigua. Man skall ha klara papper hela tiden, det är viktigt. Det kan lätt bli problem annars.

Vi träffade på svenska LISANNE och FREE WHEEL i English harbour. FREE WHEEL var en ny bekantskap med Magnus och Annelie från Västerås. Mycket trevligt par som var på en jordenruntssegling. LISANNE med Erik och Ann mfl hade deltagit i Oysterregattan på Antigua och kommit på första plats. Grattis till prestationen!

Vi seglade i alla fall vidare medsols runt Antigua och kom upp till Five island bay på västsidan där vi hade kommit överens om att träffa svenska ESMERALDA med Lars, Mona och Alf ombord. De hade faktiskt varit besättning på LISANNE under Oysterregattan så de hade del i framgången.

Efter sedvanlig sundownerdrink i Esmeraldas sittbrunn blev vi bjudna på middag där, en underbar kycklingrätt. Ja ESMERALDAS besättning med Lars, Mona och Alf är en av mina många favoriter. Efter middagen tog Lars fram gitarren och spelade lite och även Hans fick visa sina kunskaper i gitarrspelandets konst. En trevlig kväll hade vi ombord i alla fall. Ett dygn senare skiljdes vi åt för ESMERALDA seglade till St Barth och vi seglade upp till Barbuda där vi befinner oss när detta skrives. Det finns fantastiska stränder här och om man är intresserad av naturliv och särskilt fågelliv finns massor av ovanliga sjöfågelarter här. Vi satsade endast på ett vandra på de fina stränderna. Endast ca 10 båtar var ankrade här. Idag seglar vi tillbaka till Antigua då Hans och Helene åker till Sverige i morgon på påskafton den 19 april. Samma dag anländer min dotter Anna med hennes två barn Nella och Elton och de är med och seglar i två veckor. Mer om det senare.

Jag har förresten också bestämt mig för att torrsätta ALIENA II under orkansäsongen på St Kitts som ligger en dags segling härifrån Antigua. Jag har fått garantier för att båten kommer att stå säkert på land. Då behöver jag inte segla tillbaka ner till Trinidad som ligger 450 nm härifrån. Det är bortåt två veckors segling det om man är ensam.