Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

2014-03-06--26 Trinidad - Martinique

ResebrevPosted by Jan Guste Thu, March 27, 2014 17:18

Efter karnevalen i Trinidad så låg jag kvar med med Aliena II i Chaguaramas för att undersöka möjligheterna till torrsättning av båten under orkansäsongen. Jag har nu gjort en bokning på Coral Cove så att jag vet att jag får plats någonstans. Jag utesluter inte möjligheterna någon annan stans som verkar bättre. Vi får se.

Peter och Stefan lämnade mig 7 mars och Thord och Kjell anlände Trinidad vid midnatt mellan lördagen en 8 mars och söndagen den 9 mars. Vi behövde några dagar för återhämtning och en utflykt på ön innan vi kastade loss förtöjningarna och satte kursen mot södra Grenada och Prickly bay. Vi hade ca 80 Nm framför oss och vi lade upp det som en nattsegling för att inte komma fram i mörker. Det var en del vågor på havet men vi kom fram till Prickly bay efter ca 17 timmars segling. Vi klarerade in i det nya landet Grenada och gick direkt över till Hog Island som ligger i en vik intill. Där träffade vi på mina båtklubbskompisar Anna och Krister Malm som seglat sin segelbåt Kaiso under 7 – 8 år i Karibien. Vi tillbringade kvällen och natten på ankarplatsen och gick sedan till St Georges som är huvudstad på Grenada. Kompletterade förråden och sedan gick vi upp till Moliniere point för att nästa morgon göra ett snorkeldyk på en undervattenspark. De hade sänkt ner betongskulpturer av människor i naturlig storlek på ca 3 – 7 meters djup och det är fin sikt där så vi tog en liten snorkelutflykt innan vi gick norrut utefter Grenadas västra kust. Ankrade på Tyrrell bay på Carriacou på eftermiddagen på fredagen den 14 mars. Vi tog en taxi in till Hillsborough för att klarera ut ur Grenada. Vi lyckades få tag på en immigration officer innan hon hunnit gå hem. Vi tillbringade kvällen på en lokal bar och lyssnade på ett bra musikband och drack öl därtill.

Nästa morgon, dvs lördag morgon hade vi nu förflyttat oss från Carriacou till nästa land, St Vincent och Grenadinerna och ön Union Island. Vi har förtöjt på en marina i Clifton. Vi har ätit gott och nu skall vi ut och testa nattlivet här i Clifton. Det är ju ändå lördag kväll. Imorgon går vi ut till Tobago Cays, den bästa snorklingen i västindien.

Nattlivet i Clifton var inget att hurra för då det varit fullt drag på fredagen i byn och väntades bli sammaledes på söndagkvällen då det var Full Moon Party så ingen orkade vara ute på lördagkvällen då vi var i farten.

Då det blåste hårt den 16 mars så gick vi först till ön Mayreau och Saline bay. På stranden där beställde vi barbeque med olika fiskrätter och det avnjöts i ett enkelt skjul på stranden tillsammans med några andra seglare från bla Murmansk i Ryssland. Vi träffade också på ett gäng på 10 man som seglade en polsk båt och vi utbytte lite erfarenheter med dem.

Den 17 mars gick vi i i alla fall ut till Tobago Cays med sitt underbara klara vatten. Vi snorklade och har sett en del sköldpaddor som är skyddade här. De är ca 0,5 – 0,8 m i diameter. Efter snorkling gick vi med båten till den mycket fina Saltwistle bay på Mayreau. Den består av en underbar strand med palmer och på ena änden av stranden driver några lokala entreprenörer några barer och en restaurang som heter ”Last Restaurant Before The Jungle” med barbeque bestående av olika fiskrätter och vi prövade det förstås.

Den 18 mars satte vi segel igen och gick norrut till Mustique, en ö jag inte haft möjlighet att komma till tidigare av olika skäl och det var en riktig höjdare. Seglingen dit var lite tuff med ett rev i storseglet och bidevind men vi kom dit på eftermiddagen och gick iland och tog en obligatorisk drink (eller två) på Basils Bar i hamnen. Det var fina bojar att förtöja i även om priset för att koppla en boj är i storleken 500 SEK för en natt.

Nästa morgon tog vi en guidad tur runt ön med en taxi och taxichauffören berättade vilka celebriteter som bebor denna privata ö och det är tex prins William av England, Shania Twain, Brian Adams, Mick Jagger, Tommy Hilfiger, Rachel Welch och många fler som jag inte kommer ihåg. Vi avslutade turen med att åka upp till Lisas krog högt ovanför hamnen som serverar vanlig och prisvärd mat till framförallt ”locals” men tydligen brukar även Shania Twain och Mick Jagger slinka ner ibland när deras egen hotelliknande mat blir alltför tråkig. Hela ön var som en trädgård och skötts minutiöst.

Vi har nu lämnat Mustique och seglat till den närbelägna och fina ön Bequia och hamnen Port Elisabeth. Vi tog en marina den här gången då det är lite knöligt att alltid gå ner i en gummibåt när man skall iland. Nu ligger vi utefter en kaj och kan enkelt gå iland. Marinan ligger vid restaurangen Devils table som drivs av det svenska krögarparet Lars och Margit Abrahamsson. De driver också Jacks bar vid Princess Margarets beach. Vi hade en hel del kontakt med Lars Abrahamsson där vi låg i marinan. Han och Margit har verkat i krog och hotellbranschen i över 20 år på Bequia.

Den 22 mars lämnade vi Bequia och seglade upp till St Vincent och ankrade i Keartons bay där Orlando och tyska kvinnan Rosi hade en liten restaurang. Orlando mötte oss i en roddbåt och erbjöd oss en kvällsmåltid till en hyfsad peng bestående av fisk.

Vi lämnade nästa morgon och gick till Marigot bay på St Lucia. Ca 60 Nm bort. Marigot bay är en av de finare platserna på St Lucia och är ett så kallat ”Hurricane hole”. Det är mycket skyddat inne i viken och bra kajer. Vi klarerade in där då St Lucia är ett eget land. Vi åt på en trevlig restaurang som låg precis vid inloppet till hamnen.

Nästa dag seglade vi vidare utefter St Lucia västra kust och satte kurs mot Martinique och den stora hamnen Le Marin. Le Marin ligger på den södra delen av ön längst inne i en skyddad vik och har flera enormt stora marinor. Dessutom ligger många segelbåtar till ankars utanför marinorna. Martinique är en fransk ö och ingår därför i EU. Det är franska priser överallt så det är rätt dyrt. Vi hyrde i alla fall en bil och åkte runt mellersta delen av ön och gjorde ett besök på ett lokalt romdestilleri, ”Habitation Clement”. Ön har varit en fransk koloni sedan länge och det har funnits och finns fortfarande plantager för sockerrör och bananer. Av sockerrören gjorde man bla rom.

Jag har nu lämnat Thord och Kjell på flygplatsen och hämtat min bror Per som landade två timmar efter att Thord och Kjells flyg lämnat Martinique. Tack Thord och Kjell för trevliga veckor i Karibien! Per och jag skall nu segla från Martinique norrut till Guadelope under de närmaste 12 dagarna. Sedan kommer min andra bror Hans och svägerskan Helene och mönstrar på.