Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

2015-07-23 – 08-02 Brantevik – Saltsjö-Boo

ResebrevPosted by Jan Guste Fri, January 29, 2016 16:19

Förra resebrevet slutade med att Ute, Linn och jag anlänt Brantevik som var första svenska hamn. Den 23 juli

tackade vi Staffan och Britta och kastade loss för att segla till Allinge på Bornholm. Vi förtöjde mitt på dagen i den redan då ganska välbesökta hamnen. Vi hamnade på utsidan av en annan svensk båt. Trots att vi tyckte att det var ganska fullt när vi kom så kom det säkert ytterligare 15 båtar till. Alla försökte hjälpa till så att det blev bra.

Vi låg där något dygn och vi satte sedan kurs en tidig morgon mot Grönhögen på Öland. Linn hade en klasskompis vars föräldrar hade ett sommarhus på södra Öland i byn Össby. Denna dag var det ganska svaga vindar från syd men vi ömsom seglade och stöttade med motor under den 76 M långa etappen och förtöjde vid midnatt i Grönhögen. Det är alltid lite spännande (läs ängsligt) att gå in i en främmande hamn när det är totalmörkt med det gick bra pga gott väder.

Nästa dag fick vi besök av familjen Harder Palerius och vi blev inbjudna att komma till deras hus och tillbringade hela dagen och kvällen hos dem. Mycket trevligt. Vi låg i Grönhögen två nätter då vi fick en rejäl sommarkuling från SV. Det hade varit oklokt att lämna hamnen i pålandsvind så vi väntade och gick den 27 juli upp till Kalmar.

I Kalmar gick Linn och jag på Kalmar Läns museum för att titta på ”Stora kronan-utställningen”. Stora Kronan var ett regalskepp som exploderade och sjönk öster om Öland i ett slag mellan svenska flottan och den dansk-holländska flottan 1 juni 1676. 800 man ombord på St Kronan omkom. Vraket hittades av Anders Franzen i början av 1980-talet och har varit föremål för marinarkeologiska utgrävningar sedan dess. Själv har jag dykt på St Kronan i tjänsten på slutet av 1980-talet och början av 1990-talet och varit med att bärga kanske ett 10-tal kanoner, vardera 3 – 5 ton styck. Intressant besök, det tyck te också Linn som fick ett stycke svensk stormaktshistoria. För övrigt måste jag passa på att framhålla den fina gästhamnen som Kalmar hamn driver. Snyggt och välskött överallt.

Vi for sedan vidare norrut i Kalmarsund och ankrade på svaj i skärgården strax nordost om Mönsterås. Det luktade lite från pappersbruket i närheten.

Efter en natt där kunde vi segla vidare upp till Västervik där vi förtöjde i gästhamnen. Vi hade just kommit dit och satt och fikade på ett ställe i gästhamnen då det kommer fram några personer och frågar om vi är Jan Guste med familj som seglat från Västindien och hem. Vi svarade jakande på det och de presenterade sig som ett reportageteam från Västervikstidningen och ville skriva en artikel om mitt äventyr. Så blev det och det publicerades en välskriven artikel i Västervikstidningen en tid senare.

Nu var vi inne skärgårdarna och seglade norrut i de vackra men smala lederna upp mot Fyrudden utanför Valdemarsvik. Vi låg där endast några timmar på natten och gick tidigt nästa morgon norrut då vi hade fått en inbjudan från min brorsson Fredriks fästmö Johannas familj som hade ett jättefint ställe på en ö utanför Arkösund. Vi förtöjde där på förmiddagen och hade en fin fikastund med dem innan vi gick vidare norrut i lederna. Vi gick ut via Hävringe och satte kurs mot Landsort. Mitt mellan Hävringe och Landsorts fick jag syn på något som bröt av horisonten. Jag har efter mångårig tjänstgöring till sjöss utvecklat en förmåga att se avvikelser som i detta fallet gjorde att jag såg något någon distansminut ut mot styrbord.

Jag styrde ditåt och upptäckte en gummibåt drivande med fånglinan nere i vattnet. Årorna var snyggt surrade som de skulle. Jag insåg att det handlade inte om en sjöolycka utan någon hade haft den lilla gummibåten på bogsering och inte observerat att knopen gått upp och att gummibåten var på drift. Jag kontaktade direkt Stockholm Radio och sjöräddningscentralen Sweden Rescue om min observation. Jag berättade att jag tog gummibåten på bogsering och sade att jag kommer att anmäla sjöfyndet till polisen för vidare handläggning.

När vi passerade landsorts fyr den 31 juli så var vi äntligen inne i Stockholms skärgård igen. Vi passerade här den 4 juli 2013 när vi var på väg söderut mot Västindien. Det är lite drygt två år sedan. Det kändes verkligen speciellt att passera här igen efter två år.

Vi kom i alla fall till Nynäshamns fina gästhamn och köpte lite rökt fisk på Rökeriet i Nynäshamn. Magen förtärdes ute på bryggorna i strålande härlig sol.

Nästa dag den 1 augusti avgick vi Nynäshamn mot Dalarö. Vi hade stämt träff med kompisarna Sölve och Margrit att vi skulle ses i Askfatshamnen och vi förtöjde där efter en fin segling på Mysingen. Vi blev bjudna å en underbar middag på restaurangen i Askfatshamnen av Sölve och Margrit. Hjärtligt tack. Mycket generöst och trevligt.

Den 2 augusti lämnade vi Askfatshamnen och begav oss mot Tyresö-Brevik där den nära släkten bestående av mor, bröder, barn etc mötte upp på familjens landställe. Det blev en välkomnande lunch där. Kändes fantastiskt härligt att vara där och nästan hemma nu.

Under eftermiddagen gick vi vidare mot hemmahamnen och kl 18.15 den 2 augusti 2015 förtöjde vi hemma i Lövbergaviken. Båten hade varit bort i ca 25 månader och avverkat ca 15000 M. Det är förmodligen ca 10 gånger mer än de flesta gör på en säsong hemmavid.

Nu återstår en del arbeten med båten som har fått en del slitageskador som måste åtgärdas men i huvudsak har allt fungerat bra och nu har jag en massa minnen som är sparade tex på denna blogg men också i alla ca 5000 bilder jag har i datorn.

Tack alla för att ni velat dela denna upplevelse med mig.

Bilder kommer här

Bild 1. Förtöjning i Allinge hamn Bornholm

Bild 2. Danska flaggan i Allinge

Bild 3. Linn och Ute på promenad i Allinge

Bild 4. Linn framför en av 5-tonskanonerna från Stora kronan på Kalmar läns museum