Aliena II

Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

Bloggtext 2015-07-03 – 12 Amsterdam - Cuxhafen

ResebrevPosted by Jan Guste Fri, January 29, 2016 12:15

Förra resebrevet slutade med att Anna och barnbarnen Nella och Elton just lämnat båten i Amsterdam för att ta flyget hem till Stockholm.

Den 4 juli skulle våra vänner Joachim och Inger dyka upp i Amsterdam och vara med i de holländska kanalerna upp till Cuxhafen vid Elbes mynning. Det var en riktig värmebölja på mellan 30 – 32 grader i Amsterdam och det gick knappt att vara i solen. Alla sökte sig till skuggan eller till vattnet. Inger och Joachim anlände med buss från Hamburg där de lämnat sin bil. Linn och jag mötte dem utanför centralstationen i Amsterdam och de hade rätt mycket bagage med sig. De bar både Utes bagage och en sjösäck till mig med skoteroverall om det skulle bli kallt på Östersjön. Dessutom sitt eget bagage om det var imponerande att se hur mycket de fått med sig.

Efter att de installerats ombord gick vi på stan för att kolla lite på Amsterdam. Vi upptäckte en massa mysiga kanaler och då det var så varmt i Amsterdam var det en mängd mindre båtar som åkte i kanalerna för att få lite svalka. På ett ställe fanns det en pizzeria i ett hål i väggen i en kanal och det var bara att beställa en pizzas och ta ett varv runt kvarteret med båten och hämta den 10 minuter senare. På et annat ställe hade några påhittiga människor tagit ut små barnpooler på trottoaren och fyllt dem med vatten och svalkade sig där med en god Amstel i handen. På ett torg såg vi att en grupp om 50 – 70 människor samlades på cykel för att manifestera något. Alla var spritt språngande nakna och Linn undrade varför de inte hade några kläder på sig.

Den 5 juli lämnade vi Amsterdam och gav oss ut på kanalen. Vi passerade en sluss och en bro och sedan var vi ute på ett större vattenområde som heter Markermeer. Det var ca 3 – 5 meter djupt och vi kunde sätta segel och ta oss upp till staden Enkhuizen. Det var jätte fint väder inledningsvis men ca 1 tim före inseglingen till slussen vid Enkhuizen fick vi en ordentlig regnby med kraftig vidnökning. Vi hörde på VHF at det var flera båtar i närområdet som hade problem. Vi tog oss i alla fall in i Enkhuizen och förtöjde där i solsken igen. Det var en fin gammal stad med anor från åtminstone 1600-talet. Vi hade nu slussat ut i Ijsselmeer, den stora uppdämda innansjön i Holland. Endast en stor vall mot Nordsjön hindrar Nordsjön från att dränka större delen av Holland. Vi seglade sedan mot Lemmer, en liten stad i nordöstra delen av Ijsselmeer. Där börjar ”Stående mastrutten”. Detta innebär att man kan ta sig fram på kanalerna utan att behöva masta av. De öppnar broar när det behövs.

Vi fortsatte in i kanalsystemet och förtöjde i den lilla byn Uitvellingerga. De hade en liten kaj i byn och det fanns toaletter och dusch också. Ingen kom för att ta betalt så vi fortsatte nästa dag. Först passerade vi staden Leeuwarden och förtöjde senare i staden Dokkum. Vi hade nog passerat ca 20 broar andra dagen. Särskilt i Dokkum hade de ett system att en brovakt passade två broar och han cyklade mellan broarna. Vid den första eller sista bron tog han betalt genom att skicka ner en träsko med ett metspö och summan att betala var ca 7 Euro eller så för två broar. Det var lite spektakulärt. I Dokkum såg vi också några fina väderkvarnar och en av dem var i drift, dvs vinarna snurrade. Vi gick upp till väderkvarnen och det var ett muséum och kvarnen hade renoverats till driftsdugligt skick. Det var intressant att se alla rörliga delar. Imponerande teknik och det mesta av tekniken i trä.

Från Dokkum gick vi vidare till Groningen men först måste vi ut lite i en flodmynning vid Lauwersoog. Kanalen hade övergått till en vindlande flodmynning med grundbankar. Vi girade styrbord och kunde återigen på in i kanalen vid Zoutkamp där vi tog en marina. Dagen därpå gick vi vidare mot Groningen och vi förtöjde i en marina där vid kvällskvisten. Inger och Joachim hade börjat få lite tidsbrist och bestämde sig för att mönstra av i Groningen och de tog ett tåg till Hamburg nästa morgon den 10 juli. Linn och jag var då själva och vi fortsatte till Delfziel, en dagsresa längre bort. Delfziel har en sjösluss som gör att man kommer ut i Nordsjön igen. Vi förtöjde i en bra marina igen. Nästa dag fortsatte vi ut ur Delfziel och kunde efter ett tag börja segla. Vi passerade Borkum men det var för tidigt att förtöja för kvällen. Vi seglade på strax utanför revet Borkum Riff (som i tobakssorten) och fortsatte till ön Langeoog. På vägen dit hade vi kontakt på VHF med familjen Bengs på sin båt MARMELAD från Uddevalla. Vi låg lite före dem och jag kunde berätta att vattendjupet vid infarten till Langeoog var minst 4 meter vid högvatten. Vi kom dit först och familjen Bengs kom en tim senare. Hamnen i Langeoog blir nästan helt torr vid ebb och jag kollade med andra båtar som var större än min och de sa att de kommer att ligga kvar. ”Man sjunker ner i dyn men det är så mjukt att man inget märker”. På natten blev det ebb och vi märkte inget av det och nästa morgon var det högvatten igen. Jag hade stängt sjövattenintaget till sjökylvattnet för motorn så att inget smutsvatten skulle komma in där. Allt gick bra. Nästa dag blev det segling till Cuxhafen utefter de ostfrisiska öarna som Langeoog tillhör. Som vanligt en enorm trafik av handelsfartyg. Vi förtöjde i Cuxhafen på kvällen den 12 juli kl 19.45.

Den 14 juli kom Ute till Cuxhafen och det var väldigt härligt att träffa henne både för mig och Linn.

Bilder.

Nr 1 Vår nya besättning i Amsterdam Joachim och Inger

Nr 2 Över stora kanalen i Amsterdam finns fina och frekventa gratisfärjor

Nr 3 En av Amsterdams kanaler

Nr 4 En annan kanal i Amsterdam

Nr 5 Linn står på en av broarna i Amsterdam

Nr 6 Nu är vi på väg in i den stora innansjön Markermeer ost om Amsterdam

Nr 7. Här seglar vi på Markermeer

Nr 8. Överstyrman Joachim

Nr 9. Förtöjt i staden Einkhuizen och därmed har vi slussat in i den andra stora innansjön Ijsselmeer

Nr 10. Nu har vi gått in i ”Den stående mastrutten”. En typisk kanalbank med böljande fält och lukt av kogödsel

Nr 11. En bild på en förtöjningsplats i en liten by vi passerade. Det fanns lite faciliteter i form av en toalett och en soptunna men det var nog allt.

Nr 12. Vi har nått staten Dokkum. En hel del broar skall passeras.

N 13. I staden Dokkum fanns en väderkvarn som kördes ibland för turisterna. Tekniken fungerade fortfarande.

N 14. Ett av de gamla fina husen i Dokkum

Nr 15. Nu är vi ute i Nordsjön igen med tidvattnet som strömmar runt bojar och prickar

Nr 16. Linn och jag förtöjt i hamnen Langeoog

Nr 17. Langeoog

Nr 18. Langeoog

Nr 19. Mycket sjöfart till sjöss.





  • Comments(2)//aliena.guste.se/#post101