Aliena II

Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

2015-06-21--07-02 Southampton -Amsterdam

ResebrevPosted by Jan Guste Thu, August 20, 2015 16:02

Förra resebrevet slutade med att Anna, Linn och barnbarnen Nella och Elton just klivit av flygbussen i Southampton den 21 juni för att mönstra på för segling till Amsterdam.

Självklart var det ett kärt återseende, särskilt min 10-åriga dotter Linn har saknat mig mycket och det har varit ömsesidigt. Nu skulle Linn vara med mig resten av sitt sommarlov.

Den 22 juni lämnade vi Southampton för att segla den 20 M långa seglatsen till Portsmouth. Portsmouth ligger nära Isle of Wight och det är också omfattande sjötrafik från Portsmouth ut till Isle of Wight och tvärtom. Det är inte bara vanliga färjor utan också stora svävare. När vi passerade the Solent, som är farvattnet mellan Isle of Wight och fastlandet, var det för dagen kappsegling och många båtar var i farten i området.

Vi gick in i den lilla förträngningen vid infarten till Portsmouth och jag gick ut och höll min styrbordssida i farleden då det var omfattande trafik i sundet. Det dröjde inte länge förrän en polisbåt kom upp utefter sidan på oss och ville tala med oss på VHF. Han meddelade att det var förbjudet för fritidsbåtar att gå på styrbordssidan. Fritidsbåtar, både på in och utgående, måste hålla sig på västra (babord) sidan av farleden. Jag svarade att jag inte visste om det och han lät mig gå över på rätt sida utan vidare åtgärd. Jag såg sedan en liten notis i sjökortet som berättade detta som jag ej uppmärksammat. Lite pinsamt må jag säga.

Vi förtöjde på den fina marinan Haslar i Portsmouth. Den låg inte på samma sida som själva staden utan man fick ta en personfärja över hamnområdet för att ta sig till staden. Anna hade tidigare haft kontakt med en äldre engelsk seglare (Laurie tror jag att han heter) som vi träffade på Antigua våren 2014. Han bodde i närheten av Portsmouth och han och hans hustru mötte oss i Portmouth och vi åt en trevlig middag tillsammans på en restaurang.

Portsmouth är också en gammal flottbas med varvstraditioner. Inom den gamla basens område låg några intressanta fartyg som Linn och jag gjorde besök på. Vi började med att besöka HMS WARRIOR, ett seglande krigsfartyg i stål som byggdes 1863 och var operativ till 1883. Det hade hjälpmotor. Det var vid den tiden världens kraftfullaste krigsskepp men blev snabbt omodernt då ångdriften tog över helt. Nästa fartyg vi såg på var HMS VICTORY, Lord Nelsons flaggskepp. Fartyget var likt vårt eget WASA. HMS VICTORY byggdes 1765 och var operativ fram till 1812. 1922 räddades hon och blev ett muséefartyg. Slutligen besökte vi MARY ROSE, ett fartyg som byggdes i början på 1500-talet och var i operativ drift under första hälften av 1500-talet. Hon sjönk vid en strid med franska örlogsfartyg 19 juli 1545 mellan Portsmouth och Isle of Wight i the Solent. Hon återupptäcktes 1971 och bärgades 1982 och står på land under konservering. Hon är i mycket dåligt skick och man arbetar med att konservera fartyget enligt samma metod som WASA.

Vi fortsatte vår seglats från Portsmouth och gjorde en nattsegling till Brighton. Marinan ligger strax öster om staden och man får använda sig av en liten museijärnväg eller buss för att ta sig till stan. Vi tog museijärnvägen och besökte en fin ”amusement park” på piren i Brighton. Barnen älskade att åka på alla attraktioner. Vi tog bussen tillbaka. Nästa dag seglade vi vidare mot Dover, ca 70 M bort. Vi hade jättefint väder dessa dagar.

Seglatsen till Dover blev också en nattsegling och vi förtöjde i Dover på morgonen den 26 juni. Vi gjorde Dover, som har en fin liten stadskärna. Dagen därpå tidigt på morgonen lämnade vi Dover för att ta oss över Dover strait, den smalaste delen av engelska kanalen. Det är en enorm trafik både tvärs över kanalen men framför allt i ost/västlig riktning. Man får endast passera trafikseparationszonerna i 90 graders vinkel. Vi gick över kanalen tillsammans med en annan svensk båt och allt gick bra. Lagom vind för segling. Väl över på franska sidan kunde vi gira upp i ”inshore traffic zone”. Vi seglade upp ända till Belgiska Zeebrugge och förtöjde där på kvällen i Zeebrugge yacht club.

På eftermiddagen nästa dag seglade vi vidare den 87 M långa etappen till Ijmuiden, infartshamnen till Amsterdam. Det blev en nattsegling (som är en fördel då alla barn sover) och vi passerade de stora infartslederna till Rotterdam och Europort. Utanför dessa hamnar är det en enorm trafikintensitet och vi fritidsbåtar får endast korsa över lederna med försiktighet och skyldighet att hålla undan för kommersiell sjöfart. Vi observerade också mängder med vindkraftsparker. Upp till 70 vindkraftsverk i varje park. Dessa var ej med i sjökortet heller så det var lite spännande. Vid ett tillfälle utanför Hollands kust var jag tvungen att ropa upp Netherlands Coast Guard för att få lite råd. Det gick bra och vi förtöjde i Sea port marina i Ijmuiden kl 0730 den 29 juni.

Det var underbart väder med dagstemperaturer upp till 30 grader och vi beslöt oss för att vara kvar i Ijmuiden några dagar och njuta av sol och bad innan vi gjorde den sista förflyttningen in till Amsterdam via Nordzeekanal.

Den 2 juli kastade vi loss och gick med motor den 16 M långa sträckan in till Amsterdam. Vi fick först slussa in i kanalen vid Ijmuiden och sedan fortsatte vi mot Sixhaven marina i Amsterdam och vi förtöjde där vid 14-tiden. Om det var varmt ute vid kusten var det enormt varmt inne i Amsterdam då det inte fläktar så mycket. Anna och barnen packade ihop sina saker och lämnade oss på eftermiddagen för att åka till Schiphol för att flyga hem till Stockholm.

Lite bilder igen:

1. Min nya besättning i Southampton Anna, Linn, Nella och Elton

2. Svävare på väg från Isle of Wight till Portsmouth

3. Aliena II förtöjd i Portsmouth

4. På väg med personfärjan över hamnområdet till Portsmouth

5. Portsmouth Historic Dockyard

6. Ombord på HMS WARRIOR

7. Ombord på HMS WARRIOR

8. Ombord på HMS WARRIOR

9. HMS VICTORY

10. Handelsfartyg på The Solent

11. Engelska sydkusten

12. Moster Linn och Nella

13. Aliena II förtöjt Ijmuiden

14. Många fraktpråmar på Nordzeekanal mellan Ijmuiden och Amsterdam




  • Comments(0)//aliena.guste.se/#post100