Aliena II

Aliena II

Om Aliena II - segling till Västindien

Losskastning sker söndagen den 30 juni 2013 kl 12.00.

Första etappen går till Mem/Söderköping för att gå Göta kanal

Om ni vill kunna lämna kommentarer (vilket jag skulle uppskatta) på innehållet vill jag att ni skickar en förfrågan till mig så lägger jag in er. Det blir som en enkel inloggning. Maila till jan@guste.se

Avgång mot S:t Lucia

BloggtexterPosted by Jan Guste Sun, November 24, 2013 12:12
Om en timme kastar vi loss för att segla till S:t Lucia i Västindien. Vi har lastat ombord mängder med proviant och vatten för överresan.

Allt är OK ombord. Watermakern funkar också.

På något sätt kommer vi att uppdatera bloggen via min fru Ute. Vi kan inte själva gå ut på internet.

Här kommer en bild på oss tre strax för losskastning.



  • Comments(1)//aliena.guste.se/#post74

Fleetviewer

BloggtexterPosted by Jan Guste Fri, November 22, 2013 09:14
Nu har ARC-rallyt försett alla båtar med en satellittransponder och den är också aktiverad. Ni kan när som helst följa vårt läge genom att klicka på länken nedan och sedan söka efter båten ALIENA II. Det tar en liten stund för ARC-sidan att ladda upp Fleetwiewer.


http://www.worldcruising.com/arc/eventfleetviewer.aspx


Nu startar vi på söndag den 24 november kl 13.00 (vi lämnar hamnen ca 11.30) lokaltid dvs 14.00 svensk tid.

Vi har lagt in en rutt i plottern och den säger att sträckan blir 2819 distansminuter, dvs drygt 5200 km. Om vi håller 5 knop i snitt kommer det att ta oss ca 564 timmar eller ca 23 dygn att nå Rodney Bay på S:t Lucia.

Vi skall försöka göra korta inlägg här på bloggen med hjälp av min fru Ute som lägger in kortare bloggtexter som vi ger henne på satellittelefonen. Vi kan själva inte uppdatera bloggen då satellittelefonens internetuppkoppling är mycket långsam och oerhört kostsam.

  • Comments(3)//aliena.guste.se/#post73

2013-10-24 - 2013-11-20 Las Palmas

BloggtexterPosted by Jan Guste Wed, November 20, 2013 19:33

Det förra bloggen slutade med att jag var helt själv i min båt den 27 oktober då jag fyllde år men blev inbjuden av ett danskt par, Signe och Henrik från Aarhus, på en gin och tonic på eftermiddagen och det blev inledningen på en mycket lyckad kväll med grillat, födelsedagstårta och ljus i tårtan då jag avslöjade att jag faktiskt fyllde år. Det var ett härligt par som också skulle segla till till Västindien.

Den 28 oktober kom i alla fall min fru Ute och dotter Linn till Las Palmas flygplats och jag hämtade dem med hyrbil.

Denna vecka gjorde jag ett uppehåll i mitt skruvande ombord och ville enbart ägna mig åt familjen. Vi hade mycket att ta igen då vi inte setts sedan slutet av juli i Göteborg. Det danska paret Signe och Henrik blev snabbt bekant med min Ute och Linn och vi hade några trevliga sittningar tillsammans.

Ute, Linn och jag tog det lugnt under veckan och en dag hyrde vi bil och åkte ner för att bada i Maspalomas på Gran Canaria södra del. Annars var vädret inte jättebra egentligen under veckan.

Det var med stor saknad jag körde Linn och Ute till flygplatsen den 4 november. I bästa fall kommer vi att ses under nyårshelgerna. Inga biljetter är ännu bokade så vi får se.

Nu hade jag tid att gå ingång med de stora förberedelserna inför ARC-rallyts startdag den 24 november. Exempelvis har jag gjort färdigt installationen av watermakern vilket har varit en pärs. Watermakern kommer att hjälpa oss att tillverka dricksvatten från sjövatten. Kapaciteten är ca 30 liter per timme. Här i Las Palmas finns ca tre olika båttillbehörsbutiker varav en är störst och mest välsorterad. Det är alltid kö där och för det mesta måste man köa i ca 30 – 40 minuter för att få hjälp. Det är enbart manuell betjäning. Jag har under dessa tre veckor säkert handlat båtprylar för ca 6 – 7.000 kr. Jag vågar nästan inte tänka på det. Nu blir det i alla fall mindre och mindre inköp till båten.

Den 10 november gick ARC+ av stapeln, ca 35 båtar som seglade från Las Palmas till Cap Verde och sedan från Cap Verde till S:t Lucia. Jag såg starten av dessa vilket var rätt intressant.

Den 12 november checkade jag in min båt för deltagande i ARC-rallyt. Man fick då lite info om olika evenemang, tex sundownerdrink vid 18.30 varje dag som sponsrades av olika aktörer här i Las Palmas. Jag bokade också in en obligatorisk säkerhetsbesiktning av båten till dagen därpå och vi passerade besiktningen utan anmärkning vilket var skönt. Det var ca 40 – 50 punkter att kontrollera, tex godkänd livflotte, godkända flytvästar, EPIRB (nödsändare), godkänd man över bordutrustning, godkänd länsutrustning, godkänd kommunikationsutrustning, godkänd navigationsutrustning etc etc.

Den 16 november anlände min besättning över Atlanten, m in dotter Anna och min kusin Michael. Michael hade dessutom med sig sin familj i form av sambo Maria och sonen Carl. Dessa kommer att vinka av oss i Las Palmas.

Vi är nu några dagar från starten och sedan Michael och Anna kommit ombord har de fått i uppgift att klara ut proviantplaneringen för oss tre under tre veckors segling. Själv har jag mest ägnat tiden åt att vara med på seminarier och göra båten sjöklar för avresan på söndag. Att göralistan är enormt lång i stort och smått. Den minskar dock stadigt. Provianten är dock kvar att handla och stuva. Jag har försökt att förbereda båten med stuvutrymmen så gott det går. Jag har handlat backar och boxar för att förvara provianten i. Ja vi får se hur det går. Vi skall tex ha 160 liter vatten i flaskor eller 8 litersdunkar som dricksvatten. Watermakern skall göra vatten till dusch och disk.

Vi skall handla torsdag, fredag och lördag.

Söndagen den 17 november var det en invigningsceremoni med en flaggparad där alla 30 deltagande länder var representerade. Vi är fem svenska båtar som startar.

De seminarier vi varit på är följande:

- Management of emergencies

- Rigging

- Route and Weather

- Provisioning

- Tips for downwind sailing

- Satellite communication Forum

- First aid and Health at Sea

- All about S:t Lucia

Alla mycket intressanta och givande

Dessutom en "Liferaft demonstration" and "Air sea rescue helicopter demonstration" i morgon.

Då alla deltagande båtar kommer att vara utrustade med en satellittransponder kommer det att vara möjligt att följa Aliena II och alla andra deltagande båtar också via ARC hemsida. Positionen kommer att uppdateras var fjärde timme. Gå in och kolla på

http://www.worldcruising.com/arc/eventfleetviewer.aspx

Just nu är endast ARC+-båtarna upplagda där men från söndag 24 november kommer man att kunna söka efter Aliena II och se var vi befinner oss.

Vi räknar med att vara ca 21 – 24 dagar till sjöss och kommer därför troligen till S:t Lucia 14 – 17 december.

Håll nu tummarna att allt går bra. Vi hörs från S:t Lucia.

Här kommer bilder


  • Comments(1)//aliena.guste.se/#post72

2013-10-08--12

BloggtexterPosted by Jan Guste Thu, October 17, 2013 15:00
Ludde och jag anlände ju till Puerto Calero den 8 okt och vi ville också göra en del utflykter på ön innan Ludde lämnade för att åka och möta sin bror Fredrik på Las Palmas.

Vi hyrde i alla fall en bil och åkte runt ön och besökte Mirador del Rio som är en utsiktpunkt på en norra delen av ön. Vi åkte också ner för att bada på en strand på nordvästliga Lanzarote. Den stranden hade många vågsurfare.

Dag två åkte vi till den halvaktiva vulkanen Timanfaya där det förevisas ångexplosioner och självantändning av torrt ris med värme från underjorden. man grillade också kyckling på värme från underjorden.

Vi hade också noterat att Puerto Calero hade ca 20 st välputsade bronspollare och vi var rädda för att få ombord kackerlackor så därför förvarade vi alltid skorna som inte var avtvättade på däck.

Ludde lämnade Lanzarote den 12 okt och tog en färja till Las Palmas. Jag var kvar och väntade på Stefan Andersson som skulle komma på måndag den 14 oktober.

Under veckan har också en del underhåll blivit utfört. Bla har jag fått genuan reparerad.

Annars är allt under kontroll vad gäller tekniken.

Här kommer lite bilder


  • Comments(0)//aliena.guste.se/#post70

2013-09-19--10-03 Lissabon

BloggtexterPosted by Jan Guste Thu, October 03, 2013 08:53

Min son Johan och jag anlände till Lissabon i strålande sol och ca 30 grader varmt den 19 september. Hans fru Anna anlände med flyg samma kväll och de hade bokat hotell under helgen i Lissabon. De åkte sedan tillbaka tillsammans till Stockholm den 22 september. Vi hade några fina dagar tillsammans med besök bla på Oceanariet, ett mycket stort saltvattenakvarium med mängder av fiskar från världshaven.

Jag var sedan själv ombord i ca en vecka innan min brorsson Ludvig kom den 28 september. Jag hade under mina dagar själv ägnat mig åt underhållsarbeten, jagat bottenfärg, gjort utflykter på stan och varit på Marinmuséet i Lissabon. Dessutom torrsatte jag båten den 26 september och tvättade botten och bottenmålade två lager antifoulingfärg.

Ludvig anlände och vi gick igenom båten och provianterade och avgick från Lissabon ut till marinan Oveira strax väster om Lissabon för att vänta på bättre väder.

Det som hänt är nämligen att alldeles efter att jag fått på bottenfärgen i torsdags började det att regna och blåsa. Ett rejält lågtryck har tagit en sydlig bana och med hela sitt frontsystem angripit Iberiska halvön. Vi har nu haft regn av och till i 5 dagar och det är ytterst ovanligt att det varar så länge säger lokalbefolkningen.

Nu är avsikten att avgå mot Lanzarote direkt i morgon bitti 3/10 då tiden inte medger att gå via Madeira. Till Lanzarote är det ca 650 M från Lissabon och om vi har tur klarar vi det på ca 6 dygn. Vi har nämligen ett väderfönster på ca 5 dygn som säger nordliga vindar och det startar på fredag eller lördag och vi försöker nu lite i förväg göra lite distans då det redan i morgon torsdag skall vara på avtagande.

Vi har nu provianterat för 7 dygn, fyllt dieseltankarna och vattentankarna och hoppas på att vinden minskat och vridit upp lite på väst som de lovat.

Återkommer ev med en halvvägsrapport.

Bilder skickar vi från Lanzarote

  • Comments(1)//aliena.guste.se/#post67

Oljeläckaget upphört

BloggtexterPosted by Jan Guste Sat, August 17, 2013 22:21
För er som undrar hur det går med oljeläckaget fån backslaget har jag kollat varje dag i snart en veckas tid utan att behöva fylla på. Det verkar ha "självläkt". Hoppas jag. Jag har dock ett mindre läckage av glykolvatten från interna kylsystemet och tror att expansionkärlet har en liten skada som släpper ut lite vatten. Glykol har ju den egenheten att den minskar på ytspänningen vilket gör att det lätt läcker om det är minsta otätt någonstans. Jag fyller på lite ibland och har med mig vätska så det är ingen panik.

  • Comments(1)//aliena.guste.se/#post58

2013-08-14 Belfast

BloggtexterPosted by Jan Guste Wed, August 14, 2013 23:23

Idag har vi varit inne i Belfast. Tog tåget in. Vi delade på oss då jag ville gå på Titanicmuseet och Jenny ville gå på stan. Jag behövde också handla ett par jympaskor då långa promenader i seglarskor inte är så skönt.

Titanicmuseet var ganska nytt och mycket fint uppbyggt. Det var mängder med folk, ungefär som på Vasamuseet. Man fick en ”slottid” när man kunde gå in i utställningslokalerna ör att inte för många skulle vara där samtidigt. Min ”slottid” var kl 13.00 och jag var där i ungefär 2 timmar.

Man visade dels hur staden utvecklats från slutet av 1700-talet fram till dags dato men också hur duktiga ingenjörer lyckats utveckla varvsindustrin i Belfast och skapa skepp som Titanic och Olympia som var systerfartyg. Det fanns också andra framgångsrika varv här i Belfast.

Efter att ha tillbringat två år på ett varv i Estland är jag imponerad över hur dåtidens ingenjörer, designer, varvsarbetare och andra lyckades skapa så stora och komplicerade fartyg. Det gick naturligtvis åt stora mängder folk till bygget. Det var förmodligen en fruktansvärd miljö att arbeta i. Bullrigt, varmt, kallt, blött.

Efter att ha gått igenom utställningen kan man nog konstatera att det var nog inget fel på konstruktionen av Titanic. Däremot fanns det ju inte plats i livbåtarna för alla ombord, ej heller hade besättningen träning i att sjösätta och bemanna livbåtarna. Tredjeklasspassagerarna blev heller ej larmade att gå upp på däck och många blev därför kvar i fartygets inre när hon sjönk. Fartygets befälhavare gjorde också det stora misstaget att inte ta varningar om isberg på allvar och fartyget höll också full fart, dvs ca 21 – 22 knop med mycket lång stoppsträcka som följd.

Dagens sjösäkerhetsregelverk på sjön SOLAS (Safety Of Life At Sea) har sitt ursprung fån denna händelse och de lärdomar man gjorde. Man lade också om rutten från Europa till New York till en sydligare för att undvika is och isberg.

  • Comments(0)//aliena.guste.se/#post56

Släpgenerator

BloggtexterPosted by Jan Guste Sat, August 03, 2013 17:32
Jag har sedan tidigare beställt en släpgenerator från en firma i England och för att spara på frakt och moms (endast 20 % i England) tänkt att den skulle kunna bli levererad till engelsk hamn. Då jag varit väldigt osäker på om jag skulle fortsätta så hade jag först skjutit på leveransen men efter att ha legat här i Peterhead så fick vi igår leveransen av fyra st kollin med släpgeneratorn.

Vad är då en släpgenerator? Jo den kan sättas i sjön och med hjälp av en propeller som påverkar en generator alstra ström som laddar batterierna. Ca 1 Amp/knop får man ut. från ca 6 knop ökar uttaget men för det mesta går det inte fortare än 5 - 6 knop. Släpgeneratorn bromsar också ca 0,2 - 0,5 knop och det skall man också ta hänsyn till. Troligen kommer vi att köra släpgeneratorn när det inte är sol och på nätterna.

Varför behövs en släpgenerator? Man behöver göra en elbalansberäkning för att riktigt visa på behovet men jag har mellan tummen och pekfingret sett att jag åker på ett underskott på laddning av batterierna om alla viktiga förbrukare är igång och det kan bli förödande på batterigruppen redan efter ca 4 - 5 dygn om det är mulet och inte solcellerna laddar.

Pelle och jag monterade det ca två meter höga monstret igår kväll. Elanslutningen är ej klar ännu då vi saknar kablar av rätt dimension.

Dessa kablar räknar vi med att få tag på i Inverness dit Jenny och jag beräknas komma tis 6/8 på eftermiddagen.

Jag har således beslutat mig för att fortsätta resan trots att allt ännu inte är åtgärdat ombord. Det blir det kanske aldrig.

Bifogar lite bilder på släpgeneratorn.

  • Comments(0)//aliena.guste.se/#post51
Next »